V letech 1993 až 2016 zemřelo na českých silnicích celkově 25 526 osob, z toho 5 096 během letních prázdnin. Na červenec a srpen tak připadá rovná pětina celkového počtu obětí dopravních nehod. Zatímco během posledních 24 let připadá průměrně na jeden den 2,9 oběti nehod, o prázdninových měsících je to 3,4. To, že letní měsíce jsou nebezpečnější, než činí celoroční průměr, potvrzují i loňská statistická data. Zatímco denně umíralo v roce 2016 v průměru 1,5 osoby, v červenci a srpnu to bylo 1,9.
Na pozoru by se měli mít především motocyklisté. V letech 2006 až 2016 umírala o prázdninách průměrně celá třetina motorkářů z celého počtu usmrcených za rok. Loňský rok byl v tomto směru příznivější, podíl motocyklistů na celkovém počtu obětí prázdninových nehod byl zhruba pětinový. Dlouhodobě motocyklisté zaviní něco přes polovinu svých tragických nehod. V naprosté většině případů se jedná o havárie v důsledku nepřiměřené rychlosti jízdy. Naopak automobilisté motorkářům ublíží nejčastěji proto, že je nevidí nebo špatně odhadnou jejich rychlost či vzájemnou vzdálenost. Jedná se hlavně o nedání přednosti na křižovatce, kdy motocykl přijíždí po hlavní, nebo když auto odbočující vlevo nedá přednost protijedoucímu motorkáři, následuje přehlédnutí protijedoucího motocyklu při objíždění či předjíždění, přehlédnutí zezadu přijíždějícího motocyklisty při otáčení a také dochází k nezaregistrování protijedoucího motocyklu při předjíždění či objíždění. „Motocyklisté by proto měli jezdit výrazně defenzivně. Měli by se snažit být pro ostatní maximálně viditelní a pamatovat na pozice, kdy je řidiči automobilů mohou snadno přehlédnout, například tím, že se jezdec v jedné stopě nachází ve slepém úhlu, kam nedohlédnou,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva