V protikladu k dalšímu nepodloženému tvrzení médií Úřad také nemá legislativní pravomoc cokoliv navrhovat či jinak upravovat v rámci schvalování legislativních návrhů. Je proto irelevantní obviňovat Úřad z toho, že v ustanovení o zpoplatnění podnětů v zákoně o zadávání veřejných zakázek nedodržel legislativní pravidla. Tato změna byla do návrhu zákona zařazena teprve ve druhém čtení v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR. Změna byla provedena přesně v souladu s legislativním procesem, jednalo se o poslanecký pozměňovací návrh, který byl v Poslanecké sněmovně řádně projednán a schválen oběma komorami Parlamentu. Byl též podepsán prezidentem republiky. V tomto procesu měly oprávnění vyjádřit se všechny státní instituce, kterým přísluší legislativní pravomoc. Úřad mezi tyto instituce nepatří.
Úřad nicméně podporoval určité, i když mírnější, zpoplatnění podnětů, především za účelem omezení hromadných podání. Tyto souhrnné podněty, jež směřovaly mnohdy na stovky a v extrémních případech i na desítky tisíc zadávacích řízení, byly závažným administrativním břemenem. V řadě případů se přitom namítané pochybení nepotvrdilo nebo bylo banálního charakteru, Úřadu přitom jejich vyřizování blokovalo zdroje potřebné pro vyřizování důležitějších kauz.
Úřad rovněž v současné době spolupracuje s Kanceláří veřejného ochránce práv na odstranění možných nedostatků souvisejících se zachováváním principů dobré správy v oblasti vyřizování podnětů týkajících se veřejných zakázek.
Petr Rafaj
předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva