Od ledna končí monopol České pošty pro oblast vnitrostátních poštovních zásilek o hmotnosti nižší než 50 gramů a současně za cenu nižší než 18 korun. České poště jako držiteli poštovní licence zůstane pouze poskytování služby dodání peněžní částky poštovní poukázkou. Zásilky do 50 gramů jsou poslední oblastí poštovního trhu, která čekala na liberalizaci. Ostatní doručovací služby jsou ve volné soutěži už řadu let.
Co změní? Jak to bude s konkurencí?
Co konkrétně nový rok pro Českou poštu přinese? Novela poštovního zákona přímo vymezuje takzvanou univerzální službu. Jejím prostřednictvím stát garantuje dostupnost vybraných služeb po celém území za cenu, nad kterou bude bdít právě stát, popřípadě Český telekomunikační úřad. Pošta cenu u základních služeb oznámí 90 dní předem. ČTÚ ji neschvaluje, ale pokud s ní nesouhlasí, může ji rozporovat. Zákon kromě jiného také stanovuje technickou specifikaci jednotlivých služeb včetně rozměrů poštovních zásilek.
Změny se budou týkat například hustoty a dostupnosti obslužných míst, dostupnosti podání v čase, otevírací doby provozoven, způsobu dodávají adresátům nebo třeba rychlosti přepravy. Podmínky základních poštovních služeb, mezi které má patřit i cena, musí být volně přístupné v každé provozovně i na webových stránkách. O každé změně bude muset pošta informovat veřejnost, a to minimálně v třicetidenním předstihu. To se samozřejmě týká nejen České pošty, ale všech poštovních operátorů.
Jak to bude se vstupem konkurence na trh? Doručování zásilek do 50 gramů je pro alternativní operátory sice atraktivní oblast, ale ne všech a všude. Obecně lze říci, že zásilky od „malých odesilatelů“ adresované do malých sídelních celků jsou prodělečné. Lze tedy očekávat, že operátoři, kteří budou poště konkurovat, budou mít zájem o zásilky velkých podavatelů do větších měst.
Jednou ze společností, která se chystá prolomit monopol České pošty v zásilkách do 50 gramů a 18 korun, je Mediaservis. Přitom právě Mediaservis se nedávno dostal do potíží, když přestal prakticky ze dne na den doručovat denní tisk. Situaci musela řešit Česká pošta, která narychlo všechny závazky Mediaservisu převzala.
Jak se změny dotknou zákazníků
Pro běžného zákazníka se vlastně nic měnit nemusí. Česká pošta totiž na liberalizovaném trhu rozhodně žádná omezení svých služeb nechystá. „Zásilky budeme doručovat stejně spolehlivě do velkých měst i do nejzapadlejších obcí, přičemž 92 procent z nich doručíme jako obvykle do druhého dne,“ vysvětluje Marta Selicharová, mluvčí České pošty. Suverénní lídr poštovních služeb v Česku tím tak naplní povinnost univerzální služby, která jí ukládá rozsah poštovní služeb na liberalizovaném trhu.
Ani pro firmy se nic nezmění. Pokud jde o Česku poštu, firmy mohou i nadále počítat s komplexní nabídkou, která v sobě zahrnuje listovní a balíkové služby, přepravy zásilek až do 1 tuny, reklamy (direct mail i neadresnou distribuci) nebo finanční služby.
Česká pošta navíc jako jediná na trhu poskytuje unikátní služby, jako je například poštovné hrazené příjemcem, uložení zásilek v bezpečí široké sítě pošt nebo také služby CzechPOINtu (od pořizování výpisů z informačních systémů veřejné správy, rejstříků trestů či katastrálního úřadu po ověřování dokumentů).
Efektivnější poštovní trh
Často zaznívá otázka, zda nepodraží dopisy a balíky. Obecně platí, že konkurenční prostředí nakonec vede k nižším cenám a kvalitnějším službám.
Efektivnější budou kontrolní mechanismy, které zajišťují bezproblémový chod poštovnictví u nás. Fungování celého oboru mívalo na starost hned několik orgánů státní správy – od živnostenských úřadů, přes ministerstvo financí až po Českou obchodní inspekci. Nyní se budou všechny kompetence koncentrovat pouze v Českém telekomunikačním úřadu.
Co patří do tzv. univerzální služby
Dodání poštovních zásilek do 2 kg
Dodání poštovních balíků do 10 kg
Dodání peněžní částky poštovní poukázkou
Dodání doporučených a cenných zásilek
Bezúplatné dodání poštovních zásilek do 7 kg pro nevidomé osoby a další
Základní hraniční poštovní služby
Úřední doručování písemností
Konkurence nebude všude
Alternativní poštovní operátoři kvůli lepším ziskům pravděpodobně vůbec „neopustí“ velká města. To není případ České pošty, která i mimo rámec univerzální služby bude obsluhovat kompletně celé území České republiky.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva