V roce 2012 jelo 93,1 % spojů Českých drah včas

09.02.2013 9:39 | Zprávy

České dráhy i v roce 2012 dosáhly spolehlivostí a přesností svých vlaků na západoevropskou úroveň. Jízdní řád byl splněn na 93,1 %. To znamená, že více než 2 a čtvrt milionů spojů v loňském roce jelo na čas přesně podle jízdních řádů. Během posledních dvou let se tak přesnost vlaků stále zvyšuje, když v roce 2011 dosáhla 92,5 % a v roce 2010 pak 90,4 %.

V roce 2012 jelo 93,1 % spojů Českých drah včas
Foto: red
Popisek: ČD - logo

Tradičně nepřesnější jsou osobní spoje (93,9 %) a nejrychlejší české vlaky SC Pendolino (93,4 %). Naopak nejméně přesně jezdily noční vlaky kategorie EuroNight (71,7%). V průběhu roku se jezdilo nejpřesněji v lednu a v březnu (95,9 %) a nejhůře pak v říjnu (90,2 %).

Nejčastější příčiny zdržení vlaků jsou mimo vlastního dopravce nebo provozovatele dráhy. Jde například o dopady neobvyklého počasí (vichřice, povodně), úmrtí osob v kolejišti, nehody na přejezdech a podobné případy. Podíl těchto událostí na zdržení vlaků je cca 37 %.

Dopady na straně provozovatele dráhy jsou pak ve výši cca 33 % a na straně dopravce cca 30 %. Mezi vůbec nejčastější příčinu zdržení patří u dopravce a provozovatele dráhy čekání na přípoj v přestupních stanicích, aby byly zachovány přípoje pro co nejvíce cestujících. Na druhé příčce je křižování vlaků na jednokolejné trati. Česká republika má sice jednu z nejhustších železničních sítí na světě, ale má také jeden z největších podílů jednokolejných tratí. Přibližně 80 % železnic včetně některých úseků mezistátních koridorů jsou u nás jednokolejné, zatímco např. v Německu je podíl jednokolejných tratí jen kolem 50 %. Další časté příčiny zdržení vlaků jsou zvýšená frekvence cestujících, kdy vlaky prodlužují své pobyty ve stanicích v důsledku delšího nástupu a výstupu cestujících nebo vliv pomalejší náhradní dopravy autobusy při výlukách.

Spolehlivost českých vlaků je srovnatelná s jinými západoevropskými státy. Dokládá to srovnání se zahraničními železnicemi. Například německá DB plnila jízdní řád v posledních 3 letech na úrovní 91 až 94,6 %. Vysokou spolehlivost a přesnost Českých drah dokládá i fakt, že deset nejčastěji zpožděných rychlíků v roce 2012 přijíždělo se svým zdržením ze zahraničí a našim drahám se podařilo u více než poloviny těchto vlaků zpoždění naopak snížit.      

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: České dráhy

Ing. Patrik Nacher byl položen dotaz

Vy jste teď sice pro zmrazení platů, ale co to řeší do budoucna?

Nemyslíte, že je třeba vyřešit vaše platy nějak komplexně, abyste brali přiměřeně se vším všudy? Ne že budete brát obří platy a ještě k domu dostávat obří náhrady. Vždyť to je výsměch všem a je jedno, že se teď snažíte problém oddálit, to není řešení. Nebo jak si to představujete za 5 let až by došl...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hospodářská komora: Stát dá zaměstnavatelům prostor více investovat do zdravotní prevence

16:25 Hospodářská komora: Stát dá zaměstnavatelům prostor více investovat do zdravotní prevence

Hospodářská komora ČR vítá navýšení daňového limitu pro zaměstnanecké zdravotní benefity, které umož…