V roce 2019 kontroly ČOI prokázaly nárůst diskriminačního jednání

20.05.2020 13:59 | Zprávy

Česká obchodní inspekce dlouhodobě sleduje, zda nedochází ze strany obchodníků k diskriminaci spotřebitele. V průběhu roku 2019 uskutečnila v této oblasti 540 kontrol a ve 22 případech zjistila podezření na diskriminační jednání.

V roce 2019 kontroly ČOI prokázaly nárůst diskriminačního jednání
Foto: coi.cz
Popisek: Česká obchodní inspekce - logo

Nejčastěji se jednalo o diskriminaci v restauracích, kdy česky hovořící spotřebitelé byli zvýhodněni oproti spotřebitelům, kteří komunikovali cizí řečí. „Česká obchodní inspekce zaznamenala oproti roku 2018 nárůst počtu případů tohoto nežádoucího jednání. V roce 2018 se jednalo o 13 případů a v roce 2019 to bylo již 22 případů. Vzhledem k této skutečnosti bude problematice diskriminace spotřebitele věnována ze strany České obchodní inspekce zvýšená pozornost i v roce 2020,“ říká k výsledkům kontrol ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

Česká obchodní inspekce provedla v roce 2019 kontrolní akci zaměřenou na diskriminaci spotřebitele. Zákaz prodávajícímu diskriminovat spotřebitele při prodeji výrobků nebo poskytování služeb je dán zákonnou povinností v § 6 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele.

ČOI uskutečnila v minulém roce celkem 540 kontrol a podezření na některou z forem diskriminace zaznamenal ve 22 případech, což představuje 4,1 %.

Vedle prověřování, zda nedochází ze strany prodávajících k některé z forem diskriminace spotřebitelů, bylo součástí kontrol rovněž i ověřování plnění dalších povinností prodávajících. Porušení dalších právních předpisů bylo zjištěno v 233 případech, tj. 43,2 %.

Zjištěné nedostatky

Česká obchodní inspekce v průběhu roku 2019 zaznamenala 22 případů podezření na porušení ustanovení § 6, které zakazuje prodávajícímu diskriminovat spotřebitele při prodeji výrobků nebo poskytování služeb. To je o 9 případů více než v roce 2018. Jednotlivé případy podezření na diskriminační jednání v roce 2019 jsou podrobně uvedeny v závěru zprávy.

Vedle specifického zaměření kontrol na oblast diskriminace bylo součástí kontrolní akce rovněž ověřování plnění ostatních ustanovení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele a dalších právních předpisů. Nejčastěji, ve 110 případech, byly zjištěny nedostatky v dodržování zásad poctivosti prodeje (§ 3). V 82 případech prodávající neseznamovali spotřebitele s cenami nabízených výrobků nebo poskytovaných služeb v souladu s cenovými předpisy (§ 12). Porušení dalších ustanovení zákona o ochraně spotřebitele a jiných právních předpisů bylo zjištěno v menší míře.

Uložená opatření

Česká obchodní inspekce v souvislosti s prokázaným diskriminačním jednáním pravomocně uložila v roce 2019 celkem 13 pokut v celkové výši 335 000 Kč.

22 případů podezření na diskriminační jednání v roce 2019:

  • ve 13 případech bylo zjištěno podezření na nerovné zacházení s osobami na základě jejich národnosti, respektive stání příslušnosti. Uvedená zjištění se týkala především odlišného účtování cen služeb poskytovaných v pohostinství, které spočívalo v připočítání položek do kontrolního nákupu cizojazyčně hovořícím osobám (servis), a omezení přístupu ke službě (např. pronájem bytu);
     
  • ve 2 případech bylo zjištěno podezření na nerovné zacházení s osobami z důvodu zdravotního postižení, kdy v jednom případě nebyl hendikepované osobě na invalidním vozíku umožněn vstup do provozovny a ve druhém případě vstup na výstavu z důvodu požadavku na přítomnost asistenčního psa;
     
  • ve 4 případech pak bylo zjištěno podezření na odlišné zacházení s osobami na základě věku. Konkrétně se jednalo například o omezení přístupu osob nedosahujících určitého věku od provozovny veřejného stravování, omezení přístupu osob nedosahující určitého věku do bazénu a omezení osob nedosahujících určitého věku při poskytování výhod spojených s členstvím v klubu. V jednom případě byla zjištěn kumulace nerovného zacházení založená na věku a bydlišti osoby;
     
  • v dalších 2 případech bylo zjištěno podezření na nerovné zacházení s osobami založené na základě trvalého pobytu těchto osob, respektive splnění určité podmínky, která byla pro osoby s pobytem mimo obec nesplnitelná;
     
  • v 1 případě bylo zjištěno podezření na odlišné zacházení s osobami při poskytování služeb spojených s přepravou osob, kdy ve srovnatelné situaci byly cestujícím účtovány různé ceny jízdného.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Slavnostní účtenková loterie

Paní Schillerová, nemyslíte si, že by bylo lepší, kdyby se zabývali zaměstnanci najati na účtenkovou loterii něčím užitečnějším? Nebo že bychom mohli za účtenkovou loterii ušetřit a tyto finance raději dát či rozdělit mezi pečovatelské domy na podporu důstojného stáří? Nemyslíte si, že by taková čás...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Centrum dopravního výzkumu: EU by měla stanovit nové standardy pro elektrokoloběžky

19:39 Centrum dopravního výzkumu: EU by měla stanovit nové standardy pro elektrokoloběžky

Nová zpráva, kterou dnes zveřejnila Evropská rada pro bezpečnost dopravy, vyzývá k vypracování povin…