Na tomto faktu by nebylo nic zvláštního, pokud by smlouvy, jež byly v minulosti podepisovány s monopolním poskytovatelem, byly po době své účinnosti regulérně soutěženy dle platných pravidel pro veřejné zakázky.
Nicméně veřejné zakázky vyhlášeny zatím stále nejsou a smlouvy, které svým objemem výrazně převyšují hranice určující právě nutnost vypsání výběrového řízení, se automaticky prodlužují na další období, či se formou různých dodatků připodepisují. Jde fakticky o stav, který znemožňuje současným poskytovatelům telekomunikačních služeb nabídnout své služby. Ty přitom ve velké míře zakládají na výrazné finanční úspory v podobě levnějšího volání i provozu. V případě vězeňské služby se konkrétně jedná
o telefonní automaty v 36 věznicích v rámci České republiky. Tato jistá míra setrvačnosti nabádá k úvahám, proč v současné době, kdy všichni politici včetně zástupců resortů volají po úsporách, vědomě potlačuje možnost změny.
Nabízí se zde jistá spojitost s aktuální kauzou v rámci zakázky za 4,5 miliardy korun – KIVS (komunikační infrastruktura veřejné správy), kterou z pozice centrálního zadavatele řídí Ministerstvo vnitra. I zde se velmi hovoří o úsporách, které by měly být docíleny zdravým konkurenčním prostředím s využitím dynamického nákupního systému. Jaká je však v tomto případě realita? Již třetí pokus takto vypsat významnou státní zakázku selhal a místo toho současný poskytovatel společnost Telefonica O2 podepisuje smlouvy v rámci jednacího řízení bez uveřejnění, a to bez nutnosti nabídnout výhodnější podmínky. Stále si tak udržuje velmi lukrativní příjmy, které se z těchto zakázek generují bez výběrových řízení. Je však na druhé straně řada konkrétních případů, které dokazují, že právě sama možnost uvolnění v rámci konkurenčního prostředí přináší výrazné úspory. Jedná se například o společnost České Radiokumunikace, která nabídkou svých služeb v rámci KIVS ušetřila Ministerstvu financí a Státní veterinární správě náklady až 65% měsíčně. Jednalo se však o přechodné období, kdy bylo umožněno vypisovat výběrové řízení samostatně. V rámci zakázky KIVS podaly dvě společnosti Ha-vel a České Radikomunikace návrh k ÚOHS na přezkum. Obě společnosti se ve svých námitkách dotkly pravě možné diskriminace vůči monopolnímu poskytovateli, společnosti Telefónica O2. V těchto dnech se očekává rozhodnutí úřadu, zda opět bude opakovaně soutěž zrušena. I v tomto případě se nabízí domněnka, proč se tomu tak děje.
I přes to, že na českém trhu jsou operátoři mající zájem vstoupit do výběrového řízení
o poskytování telekomunikačních služeb nebo dodání systému a telefonních automatů do nápravních zařízení, Ministerstvo spravedlnosti mlčí a monopolní postavení společnosti Telefonica O2 tím podporuje. Mezi zájemci o toto výběrové řízení je například i společnost M-Communications, která již ve třech českých věznicích spustila pilotní projekt jejich plně automatizovaného telekomunikačního systému. „Systém FreePhone byl nainstalován zcela zdarma na míru každé jednotlivé věznice a má velice dobrý ohlas jak od ředitelů nápravních zařízeních, tak od samotných odsouzených,“ říká Eliyahou Marciano, zástupce české pobočky společnosti M-Communications s.r.o.
V českých věznicích prozatím funguje systém, který umožňuje vězňům volat za neúměrně vysokou cenu 15 korun za minutu a navíc vyžaduje přítomnost dozorců, což se promítá i do mzdových nákladů. „Proto se nelze divit, že když vězni mají jako jedinou možnost telefonování tak drahou službu, vyplatí se jim „investovat“ do pašování mobilů do věznic,“ říká Václav Láska, který chce úsporám ve státním rezortu jako advokát
a bývalý policista pomoci. „Moje rozhodnutí toto podpořit není pouze na komerční bázi, ale chci pomoci prosadit projekt, který ušetří peníze vězeňské správě, sníží recidivu vězňů a dá šanci na resocializaci těm vězňům, kteří o takovou šanci stojí,“ dodává Mgr. Václav Láska, který se dále doplňuje. „Je pravda, že modernější a levnější služby v oblasti telefonování jsou blokovány smluvním vztahem mezi vězeňskou službou
a Telefonicou O2, o jehož zákonnosti mám vcelku důvodné pochyby.“
Společnost M-Communications několikrát jednala o možnosti dodání své kvalitnější a až o 90% levnější služby do českých věznic, avšak jednoznačně naráží na velmi „pochybnou a exklusivní“ smlouvu právě s Telefonicou O2. „Je zarážející, když vysoce postavený státní úředník jako je ředitel odboru Generálního ředitelství uchazeči o poskytování služeb ve vězeňství sdělí, že mu musí přinést „papír“ od Telefonici O2, že společnosti nevadí působení jiného provozovatele systému ve věznicích,“ informuje dále Václav Láska.
Kdo tedy o provozu ve věznicích rozhoduje?
O společnosti M Communications
M-Communications je vedoucí společností v oblasti řešení pro VoIP (Voice over Internet Protocol)
a bezpečnostních telekomunikačních systémů speciálně vyvinuté pro vězeňské služby po celém světě. Společnost byla založena v roce 2009 a je v soukromém vlastnictví předních technologů a veteránů konstrukcí bezpečnostních systémů vězeňských služeb. Její klíčovou zásadou je respektování přísných bezpečnostních požadavků a místních zákonů včetně přínosu přidané hodnoty do jednotlivých míst, kde společnost působí. Působí v Evropě, Severní a Jižní Americe a na Blízkém východě. Další informace naleznete na: http://cz.freephonecom.com/.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva