„Podle zákona se veškeré stávající rychlostní silnice stanou k 31. prosinci 2015 dálnice II. třídy, což platí také pro zmiňovaný úsek R35 Liberec – Ohrazenice. U něj však ministerstvo dopravy předpokládá, ihned po nabytí účinnosti zákona č. 268/2015 Sb., vydání správního rozhodnutí o změně kategorie. To znamená, že úsek by měl být převeden z kategorie dálnice II. třídy do kategorie silnice I. třídy,“ vysvětluje vedoucí odboru dopravy Jan Čáp.
Jednotlivé úseky silnice I/35 mezi Turnovem a Libercem byly ve čtyřpruhovém uspořádání postaveny v letech 1972 až 2003. Úsporné šířkové uspořádání bez plnohodnotného odstavného pruhu a při návrhové rychlosti 80 km/h neumožňují na většině úseku bezpečný provoz rychlostí 130 km/h. Úsek obsahuje nestandardní prvky, které jsou pro dálnice nepřípustné, a také se na něm nachází celá řada nevhodných připojení účelových komunikací přímo na trasu silnice. Do doby rekonstrukce úseku Jeřmanice – Rádelský Mlýn v roce 2007 byl dokonce úsek Liberec – Rádelský Mlýn provozován jako čtyřpruhová silnice I. třídy s nejvyšší dovolenou rychlostí 90 km/h. Na několika místech je nejvyšší povolená rychlost s ohledem na nevyhovující parametry snížena na tuto hodnotu i v současnosti. „Vzhledem k tomu, že odstranění těchto nedostatků a realizace modernizace silnice v alespoň minimálních parametrech určených pro dálnice není v současné trase technicky možná ani ekonomicky obhajitelná, rozhodlo ministerstvo dopravy o tom, že úsek bude nadále veden jako silnice pro motorová vozidla. Pro ně je obecně určena nejvyšší dovolená rychlost 110 km/h s tím, že na vyhovujících úsecích bude možné rychlost až o 20 km/h zvýšit,“ říká radní pro dopravu Vladimír Mastník. Změna se dotkne také příslušného silničního správního úřadu a speciálního stavebního úřadu, kterým bude od nabytí právní moci rozhodnutí o změně kategorie nově Krajský úřad Libereckého kraje.
Krajský úřad Libereckého kraje již s Ředitelstvím silnic a dálnic ČR a Policií ČR projednával případné úpravy v dopravním značení. „Výsledkem je, že by rychlost mezi Libercem a Ohrazenicemi zůstala stejná jako doposud, kromě úseku z Hodkovic nad Mohelkou do Jeřmanic, kde by byla nejvyšší dovolená rychlost stanovena na 110 km/hod,“ říká Jan Čáp s tím, že krajský úřad současně řeší zařazení směrově rozdělených úseků silnic I. třídy, tj. Liberec - Bílý Kostel – Hrádek nad Nisou a Liberec - Liberec, Kunratice do kategorie silnic pro motorová vozidla.
Ředitelství silnic a dálnic ČR po vyhotovení projektové dokumentace na změnu dopravního značení požádá o změnu místní úpravy a zařazení těchto úseků pozemních komunikací mezi silnice pro motorová vozidla. Projednání žádosti a osazení nového dopravního značení se předpokládá v polovině roku 2016. Na místech, kde to dovoluje dopravně technický stav, se počítá se zvýšením rychlosti na 110 km/hod.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva