dTest: Ekotesty pomohou při výběru nového auta

21.08.2019 11:34 | Zprávy

Řada zákazníků si vybírá automobil nejen podle jeho bezpečnosti, ale i podle šetrnosti k životnímu prostředí. Spotřebitelská organizace dTest se proto účastní nového nezávislého programu Green NCAP, který podrobně prověřuje zátěž, jakou pro přírodu představují nové automobily s různými typy pohonu.

dTest: Ekotesty pomohou při výběru nového auta
Foto: dtest.cz
Popisek: dTest - logo

Nový spotřebitelský program Green NCAP má za cíl motivovat automobilky k výrobě vozů, které jsou „zelené“, tedy neprodukují vysoké množství škodlivin a mají co možná nejúčinnější motor – nespotřebovávají velké množství paliva nebo, v případě elektrických aut, kilowatthodin. Ekologickými zkouškami Green NCAP prošlo prvních 17 vozů s velmi rozdílnými výsledky.

V současnosti platí, že každý automobil prodaný na českém trhu musí splňovat řadu emisních testů. Tyto regulace však nijak neodměňují ty automobilky, které šly v ochraně životního prostředí dál a nespokojily se pouze s hraničními hodnotami emisních norem. Řeč je především o automobilech s alternativními druhy pohonu.

Iniciativa Green NCAP se emisními normami inspiruje a v rámci svých přísných testů je výrazně rozšiřuje. „Hodnocení Green NCAP se od našich běžných testů liší. Celkovou známku neudělujeme v procentech, ale hvězdičkách – nejvyšší počet je pět hvězd, nejnižší nula. Hvězdy udělujeme na základě výsledků ve dvou stěžejních skupinách zkoušek – indexu čistoty vzduchu a indexu energetické účinnosti, tedy spotřeby pohonných hmot nebo elektřiny. Výsledkem je srovnání podávající přesné informace o skutečné ekologičnosti vozů různých motorizací, značek i tříd,“ vysvětluje Michal Mikoláš, redaktor časopisu dTest.

Výsledky ekotestů prvních 17 vozů najdou spotřebitelé zdarma ZDE. „Maximální počet hvězd získaly modely na baterie, a to BMW i3, Hyundai Ioniq a Nissan Leaf 40 kWh N-CONNECTA. Tyto elektromobily mají nízkou spotřebu elektřiny a nulové emise. Na opačném konci žebříčku skončily benzínové modely Fiat Panda Twinair 0.9L, Ford Fiesta 1l EcoBoost ¬a Volkswagen Golf 1.6L TDI s naftovým motorem. Tyto vozy se spokojily jen se splněním homologační emisní normy Euro 6b,“ popisuje výsledky Michal Mikoláš.

Metodologie Green NCAP se bude v průběhu času výrazně vyvíjet a známkování zpřísňovat. V praxi to bude znamenat, že automobil se třemi hvězdami otestovaný například v roce 2022 bude pro životní prostředí představovat výrazně menší zátěž než stejně hodnocený vůz zkontrolovaný podle letošního testovacího programu. Počítá se také s tím, že zohledňována nebude pouze provozní šetrnost, ale přihlédne se k celému životnímu cyklu auta – zátěži na výrobu, provoz i likvidaci každého vozu. Odpadnou tak obavy ze zvýhodňování vozů s alternativním pohonem.

Spotřebitelská organizace dTest je členem iniciativy Green NCAP, která testy ekologičnosti automobilů v Evropě organizuje.

dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.

Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Marek Novák, MBA byl položen dotaz

Dopravní infrastruktura je páteří ekonomiky

V tom s vámi naprosto souhlasím. Můžete mi ale teda vysvětlit, proč se u nás stavby nových úseků dálnic, ale i třeba opravy silnic tak vlečou? Je jedno, kdo je u vlády, ten problém trvá už roky. PS: Kritizujete Kupku, ale objektivně nemyslíte, že je to jeden z mála ministrů, co rozumí tomu, co dělá ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ERÚ: Ve třetím čtvrtletí meziročně stoupla spotřeba tepla

16:08 ERÚ: Ve třetím čtvrtletí meziročně stoupla spotřeba tepla

V letošním třetím čtvrtletí v Česku meziročně vzrostla spotřeba tepla v soustavách centrálního zásob…