"Při analýze systému armádních zakázek jsme jako jednu z černých děr, kam mizely rozpočtové prostředky, identifikovali pracoviště nákupčích vojenské policie. Uzavřeli řadu obchodů přes zprostředkovatelské firmy," konstatoval dnes už bývalý zástupce ředitele Úřadu pro dohled nad akvizicemi Jaroslav Štefec. Ten po nástupu Alexandra Vondry (ODS) do čela rezortu zodpovídal za hloubkovou kontrolu sporných zakázek.
Mluvčí vojenské policie Jan Čermák nákup obhajuje. Dodavatel byl podle něj vybrán na základě otevřeného výběrového řízení. "Zmiňovanou techniku jsme pořídili pro přepravu našich příslušníků při plnění specifických úkolů v obtížně přístupných místech v operaci na území Afghánistánu," uvedl Čermák.
Andor Šándor: Pochybné rozhodnutí
Bezpečnostní expert a bývalý šéf vojenské rozvědky Andor Šándor považuje tehdejší rozhodnutí o vyslání 25 příslušníků speciální jednotky do mise za chybný krok. "Kvalitu jejich výcviku nezpochybňuji, ale vojenská policie není určena k plnění bojových úkolů. Vedle toho čtyřkolky nemají žádnou balistickou ochranu. Když pod nimi vybuchne mina, je hotovo," řekl E15 Šándor.
K čemu vojenská policie motocykly používá nyní, Čermák deníku neobjasnil. Její takzvaná Skupina speciálních operací, známá pod zkratkou SOG, už neexistuje, přede dvěma roky ji rozpustil exministr obrany Martin Barták.
Vedle sekce vyzbrojování ministerstva může v současnosti samostatně nakupovat už pouze vojenská tajná služba. Akviziční pracoviště vojenské policie bylo zhruba před rokem zrušeno, v minulosti objednalo například několik lehkých obrněných vozidel Iveco a Dingo, dodává dnešní E15.
Související:
Armádní obchodování bez souhlasu vlády. Na obraně to zavání zločinem
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: čtk, mp