Průměrný podíl České televize na dospělém publiku od patnácti let výše byl 30,16 procent, což bylo o 2,52 procentního bodu více než v roce 2011, kdy dosáhla podílu 27,64 procent. Své podíly na divácích zvýšily meziročně všechny čtyři kanály České televize. Sledovanost je jedním z parametrů hodnocení naplňování veřejné služby.
"Úkolem České televize je nabízet veřejnosti co nejlepší služby veřejnoprávního média, jak ji k tomu zavazují Zákon o České televizi a Kodex České televize. Zvýšení podílu na sledovanosti je příjemným bonusem naší práce. Sledovanost je ale jen jedním z kritérií, která sledujeme. Minimálně stejný význam přikládáme spokojenosti diváků a různých diváckých skupin nebo hodnocení odborníků," říká generální ředitel České televize Petr Dvořák.
Česká televize zvýšila v loňském roce podíl na sledovanosti z pohledu celé skupiny i jednotlivých kanálů. ČT1 zvedla výkon o 0,48 procentního bodu z 15,88 v roce 2011 na 16,36 procent v roce 2012. ČT1 tak meziročně zvýšila podíl na sledovanosti o tři procenta. Data ukazují sledovanost u dospělého publika 15+, zdrojem je ATO – Mediaresearch.
Úspěšné byly pro ČT1 Vánoce i Silvestr. Vánoční vysílání České televize sledoval největší podíl diváků v historii elektronického měření sledovanosti: podíl celé České televize na sledovanosti během tří vánočních svátků dosáhl 36,98 %. To bylo takřka o 5 procentních bodů více než v roce 2011 a vůbec nejvíce za éru elektronického měření sledovanosti, tj. od roku 1997.
Leadrem trhu byla ČT také na Silvestra, kdy dosáhla podílu na sledovanosti 42,27 procenta, což byl druhý nejlepší výsledek od začátku elektronického měření sledovanosti v roce 1997. Mezi všemi stanicemi jednoznačně dominovala ČT1 s podílem na sledovanosti 32,25 procent. Nejúspěšnějším pořadem na všech stanicích byla Všechnopárty vysílaná po 22. hodině, která zaujala rekordních 19,6 % dospělých, tj. 1 milion 727 tisíc diváků při share 46,07 procent.
Svůj podíl na sledovanosti zvýšila vloni také ČT2. V průměrném podílu na publiku poskočila o 0,51 procentního bodu, a to z 3,66 procent v roce 2011 na 4,17 procent v roce 2012. Podíl na sledovanosti Dvojky se tak meziročně zvýšil bezmála o 14 procent.
U obou programů – ČT1 a ČT2 – se současně zvyšovala také spokojenost diváků. Premiérové řady seriálů Vyprávěj i Zdivočelá země dosáhly ve srovnání s předchozími řadami nejvyšších koeficientů spokojenosti. Na škále spokojenosti od 1 do 10 ocenili diváci Zdivočelou zemi známkou 8,3 a podzimní díly seriálu Vyprávěj koeficientem spokojenosti 8,4. Průměrná sledovanost podzimní premiérové řady seriálu Vyprávěj byla 1 milion 33 tisíc dospělých diváků (podíl na sledovanosti
28,21 %).
Velice úspěšná byla podzimní řada tanečně-zábavního pořadu StarDance. Již pátá řada pořadu získala u diváků koeficient spokojenosti 9, což bylo v porovnání s předchozími řadami pořadu nejvíce. Taneční soutěž byla po dobu osmi týdnů nejsledovanějším pořadem týdne České televize. Z hlediska sledovanosti se stal pořad dokonce nejúspěšnějším zábavním pořadem českých televizí roku 2012. Jeho průměrná sledovanost byla více než milion a čtvrt dospělých diváků (1 316 000), což reprezentuje prakticky třetinu publika tou dobou sledujícího televizi (share 32,82 %).
„Z hlediska sledovanosti a spokojenosti si StarDance v letošním roce vedla excelentně, koeficient spokojenosti byl nejvyšší ve srovnání s předchozími ročníky. StarDance byla divácky nejúspěšnějším zábavním cyklem na všech televizích,“ doplňuje ke sledovanosti vedoucí oddělení Výzkumu programu a auditoria České televize Renata Týmová.
ČT2 slavila divácké úspěchy například se svými pátečními dokumenty, kterými získávala podíl na publiku bezmála 10 procent (9,31 %) a pásma nadprůměrné divácké spokojenosti s koeficientem 8,8.
Z celé skupiny kanálů České televize se nejvýrazněji zvýšila sledovanost obou digitálních kanálů. Zpravodajská ČT24 zvýšila roční průměrný podíl na sledovanosti o 15 procent, a to ze 4,53 procent v roce 2011 na 5,22 vloni. K vrcholům sledovanosti patřilo zpravodajství v souvislosti s krajskými a senátními volbami. ČT24 je také jediným digitálním kanálem na českém trhu, jehož sledovanost v letošním roce kontinuálně rostla.
Téměř o čtvrtinu poskočil meziročně podíl na sledovanosti tematického kanálu ČT sport, a to z 3,57 v roce 2011 na 4,41 procent vloni. K tomuto úspěchu určitě přispěly především LOH Londýn, ME ve fotbale, MS v hokeji a finálové přenosy z Fed Cupu a Davis Cupu.
Diváky se České televizi podařilo zaujmout i na Nový rok. 1. ledna 2013 se veřejnoprávní televize stala opět leaderem TV trhu v celodenním podílu na publiku. Její share dosáhl 36,40 %. Přispěl k tomu Novoroční projev prezidenta republiky Václava Klause (sledovanost ČT1 + ČT24 = 1 528 000, share 52,05 %) a premiéra filmu Občanský průkaz, která zaujala 1 milion 487 tisíc dospělých (share 34,99 %), a stala se tak nejúspěšnějším pořadem po 20. hodině na všech televizích.
Po vzoru veřejnoprávních televizí zemí západní Evropy začíná Česká televize od ledna 2013 systematicky měřit úroveň a míru naplňování veřejné služby, tzv. veřejnou hodnotu České televize. Tvrdá data, mezi která patří také údaje o podílech na sledovanosti, jsou jedním z kritérií hodnocení naplňování veřejné služby Českou televizí. Dalšími kritérii jsou data z měřitelného chování a postojů diváků a expertní posouzení odborníků. První výsledky měření naplňování veřejné služby zveřejní Česká televize v pololetí roku 2013. Podrobnosti k měření veřejné hodnoty ČT najdete zde.
Daniela Němcová, ředitelka komunikace a marketingu
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Česká televize