Dobeš s Jančurou projedná vstup RegioJetu na trať Praha-Brno

05.10.2011 14:40 | Zprávy

Ministr dopravy Pavel Dobeš se sejde s majitelem Student Agency Radimem Jančurou kvůli jeho nabídce na provozování rychlíků na trati Praha-Brno-Břeclav. Setkání se uskuteční příští úterý v dopoledních hodinách. ČTK to řekl Martin Novák z tiskového odboru ministerstva. Úřad však nevidí vstup soukromého dopravce na tuto trať reálně.

Dobeš s Jančurou projedná vstup RegioJetu na trať Praha-Brno

S nápadem na provozování vlaků RegioJet na trati Praha-Brno-Břeclav přišla Student Agency 29. září, pár dní po zahájení provozu mezi Prahou a Ostravou. Společnost by v první fázi převzala polovinu expresních vlaků, vlaků InterCity a ExpresCity a vlastní nedotované spojení začala provozovat od prosince příštího roku. Stát by podle dopravce ušetřil zhruba 100 milionů korun na dotacích pro České dráhy.

Naše výhoda proti ČD? Zvládneme to bez dotací

Podle analýz ministerstva dopravy je ale jedinou tratí, na které se v Česku může železniční dopravce bez dotací uživit, právě trať Praha-Ostrava. Vsup dalších firem na železnici podle Nováka dále brání i desetileté smlouvy s Českými drahami, které neumožňují redukovat objednávku spojů u národního dopravce o víc než pět procent ročně.

Trasu Praha-Brno, stejně jako další trasy, je možné provozovat zcela bez dotací, oponuje Aleš Ondrůj, mluvčí Student Agency. Společnost si podle něj nechala vypracovat kalkulace, ze kterých to vyplývá. Dotování vlaků vyšší kategorie není v Evropě nikterak obvyklé, v Česku například tyto spoje jezdily bez dotací do roku 2006, uvedl Ondrůj.

Podmínkou pro finanční soběstačnost na zmíněné trati je, že ji bude provozovat jediný dopravce. Dva dopravci by se na tomto úseku neuživili, uvedla Student Agency. "Ministerstvo dopravy se proto musí rozhodnout, jestli bude ročně platit stovky milionů dotací na provoz vlaků," dodal Ondrůj.

RegioJet patří do skupiny Student Agency. Na trase Havířov - Ostrava - Olomouc - Praha zatím jezdí tři spoje RegioJetu denně každým směrem. Výhledově by trať mělo obsluhovat šest vlakových souprav s 18 spoji denně. Českým drahám chce RegioJet konkurovat také poskytovanými službami, nabízí bezplatné bezdrátové připojení k internetu a zdarma denní tisk a nápoje.

Související:

Zažalujeme ÚOHS, hrozí Jančura. Tvrdý souboj s ČD pokračuje

Jančurovy vlaky dopadnou podle šéfa ČD zle. Jen velké dluhy

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: čtk, mp

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Myslíte, že za to, že EU zaostává může Euro?

Mě přijde, že jsou to spíš neustálé zákazy a byrokracie, kterou si sama EU podřezává pod sebou větev. Na druhou stranu, jestli má někdo konkurovat třeba USA nebo Číně, nemyslím si, že to může být jeden stát v Evropě, a že EU má svůj smysl, jen se musí vzpamatovat a začít dělat politiku jinak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Lesy ČR: Všechny smlouvy z letošního lesnického tendru jsou uzavřené

22:08 Lesy ČR: Všechny smlouvy z letošního lesnického tendru jsou uzavřené

Celkem dvanáct smluv, které vzešly z letošního lesnického tendru, jsou s dodavateli prací a služeb v…