„Krásný dobrý den, tak i já mám za sebou první nákup u sousedů v Polsku,“ začala zmíněná paní svůj příspěvek s tím, že je určen pro ty, kteří se dlouho rozhoupávají a bojí se na cokoli zeptat, což byl prý i její případ.
„Jsem od České Lípy, takže Bogatyna byla jasná volba,“ popsala důvod cíle své cesty a dodala, že vyrazila vyzbrojená taškami a pevnými nervy.
„Jela jsem na jistotu – do Lidlu. V něm nakupuji doma nejčastěji, výrobky znám, takže jsem nemohla víceméně sáhnout vedle. Berušku jsem si nechala jako takovou ‚doplňkovou‘, že se podívám, co tam mají,“ podělila se i o důvod, který ji vedl právě k návštěvě v Česku dobře známého řetězce.
„Pro ty, co pojedou do Polska poprvé, jako já, toto doporučuji, ten Lidl je fakt skoro stejnej a neztratíte se v nabídce,“ doplnila ještě a než přešla k popisu samotného obchodu, zmínila i komfortní parkování, které ji u něj čekalo.
„Obchod je velký, nový a čistý. Byla jsem tam před devátou, parkoviště tak z poloviny plné (když jsem ale odjížděla tak už skoro plno). Uspořádání uvnitř hodně podobné ČR,“ napsala s tím, že pak už se nestačila divit.
„Pak už jsem jen kulila bulvy. Ceny víceméně skoro u všeho v průměru o 1/4–1/3 nižší. Maso skoro polovic. Brala jsem maso chlazené, zavakuované (kupuju tam i v ČR). Doma vše rozděláno, žádný problém, čerstvé. Košík skoro plný – ovoce, zelenina, maso, smetany, jogurty, sýry,“ uvedla několik příkladů výhodných položek a dodala, že jejich fotografie nepřikládá, protože je jich všude plno.
Pozitivní dojmy z polského Lidlu však záhy měly vystřídat ty méně pozitivní z Bedrjonky, což je polský obchodní řetězec mající ve znaku berušku.
„Druhá cesta vedla do Berušky. Jako kdybych tam jela jako první, tak mě klepne a do Lidlu už asi nevkročím,“ popsala svoje rozčarování zákaznice.
„Byla jsem v nějaké menší (asi), je kousek od Lidlu (Bogatyna). Na celej krám venku asi 10 parkovacích míst. Masakr. Obchod – za mě takový horší Jip, Coop nebo něco podobného. O dost horší,“ vyjádřila svoje úvodní pocity ze stísněných prostor a velkého množství lidí a pokračovala.
„Malý, úzké uličky, nepořádek, dost vybraného zboží. Nejvíc mě tam teda asi drtili lidi. Ucpané uličky odloženými košíky, lidi bezohlední. Bohužel musím říci, že tady tak ze 70 % právě Češi a velice hluční,“ nebrala si servítky vůči svým krajanům a podle svých slov si vzala jen pár věcí a rychle zmizela.
Pro porovnání ale během zpáteční cesty zvolila ještě zastávku v Německu, konkrétně v žitavském Kauflandu.
„Jako třetí jsem se stavila v Žitavě v Kaufu. V Německu ceny stejné jako u nás, kvalita je tam však jinde, jak víme. Já tam opět vzala pár drobností (jogurty, chlast) a valila domů,“ popisuje krátkou zastávku s odkazem na dobře známou a často diskutovanou rozdílnou kvalitu potravin prodávaných v Německu a u nás.
„Sečteno, podtrženo – polské ceny paráda, obchody se musí vybírat. Já určitě jedu zase,“ uzavřela nakonec svoji veskrze pozitivní zkušenost s polskými nákupy zákaznice z Českolipska.
Podtrhněme a sečtěme si také důvody, proč se stále Čechům vyplatí jezdit za nákupy do zahraničí. Ten hlavní je v rozdílné politice tamních vlád, zejména směrem k dani z přidané hodnoty.
V Česku totiž máme tři sazby DPH. Základní sazba je 21 % a vztahuje se na většinu zboží a služeb. Snížená sazba 15 % platí u potravin, zdravotnických pomůcek, hromadné dopravy a dalších a další snížená sazba 10 % platí zejména pro kojenecké výživy, léky a třeba knihy.
V Německu naproti tomu mají jen dvě sazby daně z přidané hodnoty. Základní sazbu, která dělá 19 % a sníženou ve výši 7 %, která platí pro vybrané zboží a služby, třeba právě pro potraviny. Pokud k tomu připočteme již zmíněnou vysokou kvalitu prodávaných potravin, není pro ty, co bydlí v dosahu od našich západních sousedů, co řešit.
A do třetice v Polsku mají stejně jako u nás tři daňové sazby pro DPH, nicméně platí tam i čtvrtá, nulová. Základní sazba 23 % se vztahuje na většinu zboží a služeb. Snížené sazby 8 % a 5 % jsou u zboží, které má nějaký vliv na ochranu zdraví a platí i pro zemědělské produkty. Poslední 0% zvýhodněná sazba daně platí pro export nebo import zboží v rámci EU.
To ale není všechno. Na příkaz polské vlády platí nyní pro potraviny předpis, podle něhož by se měly prodávat také s nulovou sazbou DPH. Toto nařízení je již více než rok součástí protiinflačních opatření, která polská vláda zavedla na začátku roku 2022 a která by měla pokračovat minimálně do června 2023, pokud nebudou znovu prodloužena, jako se to stalo koncem roku 2022.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: MaA
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.