„To poškodí nás.“ VW, BMW a další v šoku. Brusel uvalí na auta z Číny clo skoro 50 %. Ale má to háček

13.06.2024 15:26 | Zprávy

Evropská komise ve středu uvalila dodatečná cla na čínské elektromobily ve výši 38 % a v součtu s již platnými desetiprocentními cly se od příštího měsíce zvýší cla na 48 % pro čínské automobilky BYD, Geely a SAIC Motor. Čína už varovala před odvetnými opatřenými a obchodní válka EU a Číny je na spadnutí. Proti radikálnímu zvýšení cel se paradoxně staví klíčové evropské automobilky, které se obávají čínské reakce, jelikož čínský trh je například pro BMW nebo Volkswagen klíčovou oblastí zisku. Řada evropských automobilek navíc elektromobily vyrábí v Číně, tudíž se cla budou vztahovat i na jejich vozy.

„To poškodí nás.“ VW, BMW a další v šoku. Brusel uvalí na auta z Číny clo skoro 50 %. Ale má to háček
Foto: Repro YouTube ElectroDad
Popisek: Elektromobil Volkswagen ID.3

Evropská unie ve středu definitivně oznámila Pekingu zvýšení cel na tamní elektromobily, o čemž se spekulovalo v posledních měsících. Cílem cel je čelit údajné státní podpoře poskytované čínskému automobilovému průmyslu, která umožnila prodávat vyvážená vozidla za nižší ceny než vozidla globálních konkurentů. 

V návaznosti na devítiměsíční vyšetřování údajných nespravedlivých státních dotací do čínských bateriových elektromobilů se výše cel liší v závislosti na značce. Nejvyšší sazbě 38 % čelí vlastník MG, společnost SAIC. Společnost Geely, která vlastní podíl ve společnosti Volvo, čelí sazbě ve výši 20 %. Na značky BYD, mezi něž patří vozy Dolphin a Seal uvedené na trh EU v loňském roce, se bude vztahovat clo ve výši 17,4 %.

Výše dodatečné sazby se vypočítala podle toho, jak čínští výrobci elektromobilů spolupracovali s vyšetřovateli EU. Dodatečná cla se přičítají ke stávajícímu 10% poplatku na automobily dovážené do EU, což znamená, že elektromobilům vyrobeným v Číně hrozí celkové clo ve výši až 48 %. Zvýšení cel se promítne do konečné ceny čínských elektromobilů, které by mohly podražit o více než 100 tisíc korun.

Cla by měla podle informací deníku The Guardian začít platit 4. července, do té doby však mohou čínské společnosti předložit důkazy, aby zpochybnily zjištění EU. Sazby by pak mohly být upraveny. Evropská komise si také ponechala možnost vyřešit spor prostřednictvím rozhovorů ještě předtím, než cla 4. července předběžně vstoupí v platnost.

DŮVODY PRO ZAVEDENÍ DODATEČNÝCH CEL

EU tvrdí, že všechny fáze výrobního procesu elektromobilů, od dolů, který vyrábí lithium používané v bateriích, až po přepravu automobilů do Evropy, jsou v Číně dotovány státem na celostátní, regionální i místní úrovni. Šetření údajně rovněž zjistilo, že továrnám na výrobu automobilů byla poskytnuta levná nebo bezplatná půda.

Bylo zjištěno, že v jednotlivých případech docházelo k dotacím s poskytováním lithia a baterií pod tržní cenou, přičemž dodavatelé baterií byli bráni jako veřejné orgány provádějící národní průmyslovou politiku. V odvětví baterií navíc Čína zavedla rozsáhlé daňové úlevy.

Šetření odhalilo řadu dalších finančních výhod, včetně zelených dluhopisů vydávaných za nižší sazby, než jaké jsou k dispozici na mezinárodních trzích, a nižších sazeb na refinancování investic v tomto odvětví. Čínský prezident Si Ťin-pching dříve uvedl, že jeho cílem je, aby Čína dosáhla globální dominance v odvětví zelených technologií, které zahrnuje také solární panely, tepelná čerpadla a větrné turbíny.

EU nadále tvrdí, že Čína fakticky nutí výrobce v EU stlačovat vlastní ceny a tím poškozuje jejich zisky a budoucí potenciální investice. Evropská komise odhaduje, že podíl čínských elektromobilů na trhu EU vzrostl z méně než 1 % v roce 2019 na 8 % v roce 2023 a v roce 2025 by bez zvýšení cel mohl dosáhnout 15 %. Ceny čínských elektromobilů jsou obvykle o 20 % nižší než u modelů vyráběných v EU.

Mluvčí čínského ministerstva zahraničí Lin Ťien uvedl, že rozhodnutí EU je „typickým případem protekcionismu" a cla poškodí hospodářskou spolupráci mezi Čínou a EU a stabilitu výrobních a dodavatelských řetězců vozidel na celém světě.

„Naléhavě vyzýváme EU, aby dodržovala svůj závazek podporovat volný obchod a vystupovat proti protekcionismu a spolupracovala s Čínou na zajištění celkové situace v oblasti hospodářské a obchodní spolupráce mezi Čínou a EU,“ uvedl podle agentury Reuters.

„Čína přijme veškerá nezbytná opatření, aby pevně chránila svá legitimní práva a zájmy," dodal Lin Ťien.

KRITIKA ZE STRANY EVROPSKÝCH AUTOMOBILEK

Právě toho se nejvíce obávají evropské automobilky a i další evropští výrobci, kterým by obchodní válka s Čínou mohla přinést značné ztráty. Ekonomický expert německého deníku Die Welt Holger Zschaepitz upozorňuje, že třeba akcie Porsche už za poslední dobu ztratily 39 %.

„Dobré ráno z Německa, kde ve sporu o cla mezi EU a Čínou nejvíce prohrávají automobilky. Evropská komise oficiálně oznámila výrobcům automobilů včetně BYD, Geely a SAIC Motor, vlastníka MG, dodatečné poplatky na elektromobily, které od příštího měsíce zvýší clo až na 48 %. Němečtí výrobci, kteří vyrábějí v Číně, musí také platit cla a zároveň se obávají, že Čína přijme protiopatření, která ovlivní čínský prodej. Největším propadákem na burze je Porsche, jehož akcie během roku ztratily 39 %,“ píše na síti X Zschaepitz.

 

 

Německé automobilky rozhodnutí Evropské komise ostře zkritizovaly. Automobilky Mercedes-Benz, BMW a Volkswagen se obávají, že by mohly čelit protiopatřením ze strany čínské vlády, která budou mít dopad na jejich aktivity v Číně, která je přitom pro tyto společnosti klíčovým centrem zisku.

Generální ředitel BMW Oliver Zipse uvedl, že cla EU poškodí evropské společnosti a evropské zájmy. „Protekcionismus hrozí spuštěním nekončící spirály. Cla vedou k novým clům, k izolaci namísto spolupráce. Z pohledu BMW Group protekcionistická opatření, jako je zavedení dovozních cel, nepřispívají k úspěšné konkurenci na mezinárodních trzích," uvedl Zipse podle informací serveru europe.autonews.com.

Generální ředitel společnosti Mercedes Ola Kallenius zastává stejný názor. „Nepotřebujeme zvyšovat obchodní bariéry. Měli bychom pracovat na odstranění obchodních bariér v duchu Světové obchodní organizace,“ přidal se Kallenius.

Společnost Volkswagen v prohlášení uvedla, že cla ve skutečnosti nepovedou k posílení konkurenceschopnosti evropského automobilového průmyslu, jak si myslí Komise. „Načasování rozhodnutí Evropské komise škodí současné slabé poptávce po elektromobilech v Německu a Evropě. Negativní dopady tohoto rozhodnutí převažují nad jakýmkoli potenciálním přínosem pro evropský a zejména německý automobilový průmysl," uvedl VW.

I kdyby Čína nepřijala tvrdá odvetná opatření, zvýšení cel se dotkne evropských automobilek jako Volvo, Dacia a BMW, které budou rovněž čelit clům na svůj vývoz z Číny do Evropy. BMW například exportuje v Číně vyráběná elektrická SUV iX3 a elektromobily Mini. Elektromobily Smart společnosti Mercedes se vyrábějí v Číně ve společném podniku se skupinou Zhejiang Geely Holding Group.

Zástupce generálního ředitele společnosti Volvo Bjorn Annwall prohlásil, že rozhodnutí pocítí také evropští zákazníci, kteří si za elektromobily budou muset připlatit a tím se sníží už tak nízká poptávka po elektromobilech.

„Společnost Volvo podporuje otevřený a spravedlivý obchod. Cokoli, co tomu stojí v cestě, není dobré," uvedl Annwall. Společnost Volvo, která sídlí ve Švédsku, vlastní čínská společnost Zhejiang Geely Holding. Plně elektrický model EX30 této automobilky se vyrábí v Číně a vyváží se do Evropy. Malé SUV se bude od příštího roku vyrábět také v závodě společnosti Volvo v belgickém Gentu.

K rozhodnutí je kritická i německá vláda, protože cla podle ní budou mít negativní dopad na německý automobilový průmysl a kvůli odvetným opatřením potenciálně i další segmenty průmyslu. „Trestná cla Evropské komise zasáhnou německé společnosti a jejich špičkové výrobky," uvedl německý ministr dopravy Volker Wissing.

Kancléř Olaf Scholz poznamenal, že polovina elektrických vozidel dovezených z Číny byla vyrobena západními výrobci. Stěžuje si i německá průmyslová organizace VDA podle níž cla zvyšují riziko obchodní války a neposílí konkurenceschopnost evropského automobilového sektoru.

„Potenciální škody, které by mohla opatření způsobit, mohou být větší než potenciální přínosy pro evropský a zejména německý automobilový průmysl," uvedla v prohlášení prezidentka VDA Hildegard Müllerová.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jakub Makarovič

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

xxxxxx, Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré Diskuselubkral , 13.06.2024 15:43:29
Mám pocit, že ekonomiku EU vede banda břídilů co by si neuměla na zahrádce vypěstovat ani cibuli... Proto to jde s EU tak z kopce... Dokonce to působí dojmem zda vůbec vedení EU nepracuje tímto rozkladným způsobem pro Putina... Všichni v práci vidí pokud tedy nevyrábějí zrovna zbraně a munici, že to není to pravé ořechové... Jenom Fiala tvrdí jak to tady dobře šlape...

|  15 |  0

Další články z rubriky

Kdo mu dává rozkazy? Fiala? Pavel? S Foltýnem je to samá záhada

4:44 Kdo mu dává rozkazy? Fiala? Pavel? S Foltýnem je to samá záhada

Na konci listopadu uplyne půlroční lhůta, o které Otakar Foltýn opakovaně hovořil jako o limitu svéh…