Pro lepší vysvětlení začal Erik Best příměrem: „Podle mezinárodních účetních pravidel jsou bezplatné míle pro časté cestující leteckých společností a body z jiných věrnostních programů závazkem v rámci účetní rozvahy společnosti. Body musí být někdy v budoucnu proplaceny, stejně jako musí být splacena půjčka. Aerolinky a další provozovatelé věrnostních programů občas změní jejich podmínky, aby své závazky snížili. Oblíbenou taktikou je nechat body po uplynutí určité doby propadnout.“ Vzpomněl tak různé benefitní programy, kterými různé společnosti odměňují věrnost.
Vzápětí ale odhaluje vadu systému GDPR. Ten prý firmám poskytuje nový trik. „Zákazníkům, kteří do 25. 5. neodsouhlasili používání svých osobních dat, byly účty i s body smazány,“ píše Erik Best. Firmy prý přitom podle Besta mají pro kritiky jednoduchý protiargument. Nemohou dělat nic jiného. Pokud zákazník vysloveně nevyjádřil svůj souhlas, účet mu přece musel být zrušen! Inu, pravidla jsou pravidla.
Podle Besta to ukazuje na fakt, že firmy od svých zákazníků vyžadují loajalitu, samy ji ale nejsou schopny nabídnout. Novinář podotýká, že samozřejmě šlo zvolit jiný postup. Firmy například mohly zákazníkům zaslat výpis věrnostních bodů společně s jejich osobními údaji a požádat je, ať data do systému zadají znovu. „Ale to by nadělalo v účetní rozvaze nepořádek, že?“ trefuje se do skutečných motivů firem Erik Best.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Marek Korejs