Zajímavou informací z článku, který pod titulkem „Soumrak mediálního trhu. O úspěchu českých vydavatelů už dávno nerozhodují čtenáři“ vyšel na EuroZprávách, začíná pravidelný přehled mediálních zajímavostí uplynulého týdne. „Český mediální trh začaly ovládat dvě skupiny. Z byznysového hlediska je to skupina kolem Seznamu, z politického hlediska skupina kolem takzvaného Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky, který dlouhá léta vedl Josef Šlerka. Tento Nadační fond se se Seznamem víceméně propojil. Nikoli majetkově, pokud vím, ale ideově. A vytvořily systém, jemuž se říká mediální rating. Ten by měl podle Nadačního fondu a podle vstupních informací hodnotit vývoj média z hlediska objektivity, z hlediska profesionality, z hlediska dodržování základních novinářských norem a tak dále,“ uvádí pro ParlamentníListy.cz Petr Žantovský.
Ve zmíněném komentáři si však můžeme přečíst, a to je zcela zásadní, že tento rating nikterak neuvádí, ani nezmiňuje, kdo takové normy vlastně vymýšlí a kdo je hodnotí. „A dokonce ani to, proč ty normy nejsou takové, jaké normy mají být, tedy pevné a neměnné, ale proměňují se co měsíc či co půl roku. V podstatě jim ze strany hodnoceného média nelze vlastně vyhovět a vyjít vstříc. Proč takové věci vznikají, je vcelku jasné, protože ta velká finanční skupina se Seznamem může kolíkovat vlastní mediální hřiště a víceméně v důsledku eliminovat konkurenci. A ještě k tomu dostane dobrozdání od Nadačního fondu, údajně nezávislé žurnalistiky. Když se podíváte do struktur či útrob Nadačního fondu, tak vidíte, jaké projekty financuje. Jsou to tituly typu Forum 24, Hlídací pes, Neovlivni.cz, Deník referendum, čili celkem jednoznačně média pouze jednoho typu,“ upozorňuje mediální analytik.
Neschovávejme se za svobodu slova, když jde o kšeft
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník