Americké stíhačky F-16 a jejich případné zapojení do války na Ukrajině se staly již několikrát rozbuškou již tak vyostřených vztahů mezi Západem a Ruskem. Prezident Volodymyr Zelenskyj již dlouhé měsíce přesvědčuje členské státy NATO o nutnosti jejich dodání. V minulých dnech si dokonce na speciálním leteckém simulátoru z České republiky vyzkoušel pilotáž tohoto legendárního leteckého stroje americké armády. Nicméně už jen málokdo ví, že stíhačky F-16 mají i další „českou stopu“. Jejich piloti totiž nejdříve trénují na českém letadle. To se od roku 1998 vyrábí pod označením L-159 ALCA v letecké továrně Aero Vodochody.
reklama
Tento český lehký bojový letoun přitom není určen jen pro výcvik pilotů amerických stíhaček. Stroje, kterých bylo doposud vyroben 75 kusů, totiž slouží také pro výcvik pilotů Royal Air Force (RAF) nebo dokonce jsou součástí výzbroje vojenského letectva Iráku, kde aktivně působí proti silám Islámského státu. „Díky průběžným modernizacím dokáže L-159 i do budoucna plnit bojové a tréninkové úkoly také v rámci vzdušných sil využívajících nejmodernější bojové letouny světa F-35, včetně České republiky, která tyto letouny plánuje pořídit,“ prozradil Viktor Sotona, prezident Aero Vodochody, s tím, že již dnes tyto letouny česká armáda využívá.
„České vojenské letectvo dostalo začátkem roku 2023 zbývající stroj po předepsaných opravách, které prodloužily provoz L-159 o dalších osm let a letouny také získaly další technická vylepšení,“ doplnila tisková mluvčí společnosti Radka Černá s tím, že česká armáda dnes disponuje celkem 16 kusy jednomístných letounů.
„Poslední modernizace L-159 se mimo jiné soustřeďují na zvýšení přesnosti použití výzbroje proti pozemním cílům. To může být zajímavé třeba při bojových misích v Iráku, které L-159 plní společně s legendárními stíhačkami F-16, s nimiž má podobnou avioniku a výzbroj i uspořádání pilotní kabiny. L-159 byl od počátku navrhován s filozofií maximální podobnosti víceúčelovým bojovým strojům F-16C/D, je tedy vynikající platformou pro výcvik pilotů F-16,“ doplnil Filip Kulštrunk, výkonný viceprezident Aero Vodochody s tím, že právě do Iráku dodala firma 12 letounů.
Lehký podzvukový L-159 má také svou historii a osobnosti. Patří mezi ně nejen řada zkušebních pilotů Aera, například Dale Snodgrass, veterán U.S. Navy a pilot s největším náletem na typu F-14 Tomcat, ale i bývalý vojenský pilot Aleš Svoboda, který se stal členem záložního týmu astronautů Evropské kosmické agentury (ESA). Letoun L-159 pilotovala rovněž první česká vojenská pilotka Kateřina Hlavsová. Název L-159 ALCA zahrnuje identifikaci série letadel od Aero a upozorňuje na jeho primární účel. Písmeno „L“ znamená jednoduše „Letadlo“, „159” je identifikační číslo tohoto konkrétního typu a „ALCA” – Advanced Light Combat Aircraft (v češtině jako „pokročilé lehké bojové letadlo“) zdůrazňuje, že letoun byl navržen jako lehké bojové letadlo s pokročilými schopnostmi.
Aero L-159 ALCA je 12,73 metrů dlouhý letoun s rozpětím křídel 9,54 metru. Dosahuje maximální rychlosti 936 km/h a stoupavost 62 metrů za vteřinu. Dostup letounu je 13 200 metrů. S přídavnými nádržemi dokáže doletět 2 530 kilometrů a na sedmi závěsnících může nést až 2 340 kg výzbroje.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Líbil se Vám tento článek?
Nezávislost naší redakce můžete podpořit peněžitým darem v jakékoliv výši bankovním převodem na účet:
131-981500247/0100
QR kód obsahuje údaje k platbě, výši částky si určete sami.
Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.
Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...
Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
O tuto odpověď jste již vyjádřil(a) zájem. Děkujeme.