Chudé ochráníme. Zelená politika EU je neohrozí, slibuje Brabec

20.07.2021 7:51 | Zprávy

Ministr pro životní prostředí Richard Brabec se vyjádřil ke klimatickému balíčku Evropské komise. Nesmíme dopadnout jako ve Francii, už žádné Žluté vesty. Je jasné, že tohle bude znamenat zvýšení ceny tepla, elektrické energie i pohonných hmot. Musí se to tedy vymyslet tak, aby to na nízkopříjmové skupiny nedopadlo.

Chudé ochráníme. Zelená politika EU je neohrozí, slibuje Brabec
Foto: Hans Štembera
Popisek: Richard Brabec

Evropská komise minulý týden představila plán zelené proměny evropské ekonomiky „Fit for 55“, který má v roce 2050 udělat z EU klimaticky neutrální ekonomiku. V tomto plánu se počítá mimo jiné s tím, že po roce 2035 se přestanou prodávat automobily se spalovacími motory.

„Je to revoluce,“ zhodnotil plán EU ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) v rozhovoru pro MF Dnes. Revoluce v dopravě a v energetice. Emisní povolenky si budou muset kupovat dodavatelé paliv i tepla a to i ti malí, nejen velké teplárny, které mají tuto povinnost již dnes. V souvislosti s tím vyslovil Brabec varování.

„Nesmí to dopadnout jako Žluté vesty ve Francii, kde prezident Macron zdražil pohonné hmoty a společnost to nepřijala. My zaprvé patříme mezi země s energetickou chudobou. Je jasné, že tohle bude znamenat zvýšení ceny tepla, elektrické energie i pohonných hmot. Musí se to tedy vymyslet tak, aby to na nízkopříjmové skupiny nedopadlo. Další věc je, že Evropa sice uspoří emise, ale nesmí je o to větší při výrobě vypouštět Čína, Indie nebo Rusko. To by bylo úplně nesmyslné. A zatřetí, máme starý vozový park, protože lidé nemají na nové auto. Takže lidé by odsouvali nákup nového auta a paradoxně by zhoršovali ovzduší, protože by o to déle jezdili s těmi starými auty,“ varoval Brabec.

Místopředseda Evropské komise Frans Timmermans, který má tuto agendu na starosti, si prý toto riziko uvědomuje. Česko podle Brabce trvá na tom, že se musí mezi ekologicky přijatelné zdroje zařadit i plyn a jádro, protože ho nemáme jak nahradit. V tuto chvíli je sice Česko vývozcem elektřiny, ale to bude platit už jen asi 4 roky. I my pak budeme muset řešit otázku, z čeho budeme nabíjet tolik propagované elektromobily.

S dotacemi na nákup elektromobilů podle Brabce Češi počítat nemohou.

„Nepovažujeme to za efektivní vynaložení peněz daňových poplatníků, abychom lidem dotovali nákup většinou druhého auta, protože málokdo si dnes koupí elektromobil jako první auto,“ řekl ministr.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: mp

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat

Skandál týkající se sexuálního a fyzického zneužívání dětí v německých mateřských školách

Německem a Rakouskem otřásá skandál týkající se sexuálního a fyzického zneužívání dětí v mateřských školách. Nadace „Original Play“ zde čelí těžkým obviněním z poskytování služeb pedofilům a následnému přístupu do mateřských škol, kde v rámci her mělo podle výpovědí dětí a jejich rodičů a psychologů...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Fiala potřebuje Foltýna dál. Ale vtip na Švejka raději smazali

19:35 Fiala potřebuje Foltýna dál. Ale vtip na Švejka raději smazali

Otakar Foltýn bude podle vyjádření Úřadu vlády převelen z Hradu k výkonu úkolů strategické komunikac…