Tuto možnost by měla usnadnit změna zákona, kterou připravilo ministerstvo školství. Školské odbory, Asociace děkanů pedagogických fakult ČR nebo spolek Pedagogická komora naopak s navrhovanou úpravou nesouhlasí. Jedním z hlavních důvodů nedostatku učitelů jsou podle odborníků nízké platy ve školství.
Novela má zmírnit ustanovení současné normy, podle které mají učit ve školách jen absolventi pedagogických fakult. Pokud by se předloha schválila, mohli by všeobecně vzdělávací předměty jako třeba český jazyk, matematiku nebo hudební výchovu učit na druhém stupni základních škol a na středních školách absolventi jakéhokoli magisterského programu vysoké školy. Pedagogickou kvalifikaci by si museli doplnit do tří let, a to buď v programu celoživotního vzdělávání vysoké školy, nebo studiem pedagogiky.
Podle předsedkyně Asociace ředitelů základních škol ČR Hany Stýblové by tato změna zákona mohla pomoct řešit současný nedostatek učitelů, kdy navíc velké množství z nich odchází do důchodu, a nových nepřibývá tak rychle. Na základních školách chybějí podle Stýblové hlavně učitelé matematiky, fyziky, informatiky či chemie, mezi regiony jsou ale rozdíly. Ministerstvo školství počty chybějících kantorů pravidelně nezjišťuje, podle jeho posledního mimořádného průzkumu z roku 2015 byly potíže třeba i se zajištěním učitelů angličtiny. Na některých školách proto ředitelé již nyní využívají zákonné možnosti zaměstnat na přechodnou dobu nekvalifikovaného učitele, dokud se jim nepodaří sehnat absolventa pedagogické fakulty.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp