Dej se k nám. Buď TOP! Žádné volby na obzoru, ale schwarzenbergovci rozjeli kampaň. Experti nadšeni, a co vy?

05.06.2015 19:18 | Zprávy

Pravou chvíli pro spuštění své kampaně zvolila TOP 09 podle politologa Jana Kubáčka, protože v poslední době došlo k jejímu profilování na několika tématech a strana potřebovala přebít určitou vyprahlost a únavu, která byla spojená s nižší aktivitou předsedy Karla Schwarzenberga. Odborník na politický marketing Pavel Šíma oceňuje pokus o permanentní komunikaci s voliči, která by se v nadcházejících volbách měla TOP 09 zůročit.

Dej se k nám. Buď TOP! Žádné volby na obzoru, ale schwarzenbergovci rozjeli kampaň. Experti nadšeni, a co vy?
Foto: Hans Štembera
Popisek: Předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg

V české politice docela neobvykle si počíná druhá nejsilnější opoziční strana TOP 09, když svou kampaň „Jsem TOP“ odstartovala v první polovině nevolebního roku. „Zadání této kampaně dokonce vzniklo už na konci minulého roku, kdy Výkonný výbor diskutoval stav členské základny a chtěl investovat energii a prostředky do změny. Cílem tedy je získat nové podporovatele, ale samozřejmě i nabídnout členství v TOP 09,“ vysvětluje pro ParlamentníListy.cz Jaroslav Poláček, zástupce generálního sekretáře a volební manažer TOP 09.

Důvody spuštění kampaně „Jsem TOP“ podle něj nejlépe vystihuje tento výrok předsedy strany Karla Schwarzenberga: „Pokud bychom byli příliš spokojení sami se sebou, může to být smrtelné pro politickou stranu. Proto se musíme snažit co nejvíce otevřít lidem s novými myšlenkami. Nechceme být žádný uzavřený spolek.“ Důkazem otevřenosti a toho, že nejde jen o nějakou proklamaci, má být série šestnácti krátkých videí otevřené debaty mezi Karlem a Dominikem, tedy mezi předsedou Karlem Schwarzenbergem a nejmladším radním v zemi, teplickým maturantem Dominikem Ferim, což si lze prohlédnout na webu volimtopku.cz.

Kampaň přichází ve chvíli, kdy se TOP 09 poněkud vytrácela

Politolog Jan Kubáček, specializující se na politický management, politickou komunikaci a volební marketing, považuje načasování kampaně za poměrně příhodné, protože v poslední době došlo k profilování TOP 09 na několika tématech. „Ať je to otázka registračních pokladen, dotací do biopaliv, nebo celkového vymezování se vůči Andreji Babišovi. Tím, že značka TOP 09 zarezonovala v mediálním prostředí na představitelných, lidsky srozumitelných symbolech, teď může nastoupit druhá fáze upevnění těch lidí, zvýraznění značky TOP 09 a využití období trochu zvýšeného zájmu,“ uvádí pro ParlamentníListy.cz Jan Kubáček.

Dalším argumentem pro spuštění kampaně je určitá vyprahlost a únava, která byla spojená s nižší aktivitou Karla Schwarzenberga. „TOP 09 se proto poněkud vytrácela, byla jenom o Miroslavu Kalouskovi. A ti, jejichž cílem je opečovávat značku TOP 09, potřebují ukázat jednak, že Karel Schwarenberg má stále nějaká témata a obdiv nových komunálních politiků i mladých tváří, ale zároveň chtějí ukázat, že TOP 09 není jen Miroslav Kalousek, že je širší a pestřejší. Je to pokus dodat energii, nový impuls a představit další jména spojená s TOP 09, aby to nebylo jen o Mioslavu Kalouskovi, na něhož má široká veřejnost už dlouhodobě vyhraněný názor, a o relativně neviditelném Karlu Schwarzenbergovi,“ myslí si politolog.

Schopné lidi nelze posbírat jen v Praze a stranické centrále

Pavel Šíma, předseda Institutu politického marketingu a specialista na PR a marketingovou strategii, dává aktivitu TOP 09 do souvislosti s krajskými volbami příští rok na podzim. „Sice je teď nevolební rok, ale krajské volby nejsou tak daleko. A nejen topka, ale většina strana už je má v radaru a začíná podnikat první kroky, jako jsou průzkumy či předběžné sestavování kandidátek. A obzvlášť v krajích budou potřebovat nové tváře, budou potřebovat nasadit na kandidátky schopné lidi, které nemohou posbírat jen ve své centrále a v Praze. Takže i to může souviset s touto náborovou kampaní,“ říká pro ParlamentníListy.cz Pavel Šíma.

Spuštění kampaně TOP 09 v tuto netradiční dobu podle něj svědčí o tom, že si politické strany začínají uvědomovat, že nejenom před volbami, ale hlavně v mezivolebním období je třeba vést permanentní komunikaci. „Ta se zejména zaměřuje na to nejužší, ale nejvěrnější jádro podporovatelů a straníků, kteří potom dále působí na ostatní lidi ve společnosti. V mezivolebním období není tolik peněz a ani to nedává smysl vést nějaké velké kampaně a mobilizovat celou Českou republiku, ale rozhodně má smysl zaměřovat se na to své jádro a s ním pracovat. To se potom zúročí ve všech nadcházejících volbách,“ tvrdí expert na politický marketing.

Ve videích se připomíná, jak důležité je nelhat lidem, že se to „prostě“ udělá

Kampaň není cílena jen na mladé lidi, které TOP 09 zpravidla umí nejlépe oslovit. „Mladí jsou výrazný, ale rozhodně ne jediný segment. V té zmíněné sérii šestnácti videí jsou témata, která neoslovují jenom je. Najdete tam vzpomínky na Václava Havla, povídání o severních Čechách, Teplicich, ale třeba i to, jak důležité je nelhat lidem, že se to ´prostě´ udělá. Protože to je lež. Karel Schwarzenberg v nich také připomene, že to, co nás rozděluje, není věk, ale míra inteligence či blbosti na straně druhé. Takže oslovujeme různé segmenty, od mladých přes Pražany nebo Tepličany po vzdělanější nebo po lidi, co mají rádi hudbu či kulturu obecně,“ konstatuje zástupce generálního sekretáře TOP 09 Jaroslav Poláček.

Sázka na videa zachycující debatu mezi nejstarším předsedou strany v zemi Karlem Schwarzenbergem a nejmladším radním Dominikem Ferim podle Jana Kubáčka bezesporu překvapí a přitáhne pozornost. „Kdyby se začínalo s někým i třeba v místě populárním starostou, ale třeba středního věku, tak to samozřejmě nepřitáhne takovou pozonost, jako když se startuje s jedním z nejmladších komunálních poltiků v republice. Navíc člověkem, který sám má zajímavou osobní historii a profiluje se. Takže tato volba sází se na překvapení, jistý vhled do zákulisí a kombinací věkové odlišnosti a zkušenosti,“ upozorňuje politolog.

Není důležité, že je ten kluk moc mladý a škrobený nebo že mu nesedí košile

Vnímá to i jako pokus oživit taktiku z přímé prezidentské volby. „Tedy ukázat Karla Schwarzenberga jako rebela, jako člověka, který nemá problém si se sebou jako by hrát, nemá problém to pojmout vesele, velkoryse, s výrazným nadhledem a cílí principielně na mladé voliče. Takže ta úvaha byla záměrná a přichází opravdu v příhodný moment, kdy je na co navazovat, protože témata, kterých se TOP 09 ujala, byla poměrně přehledná. Navíc se TOP 09 potřebuje také vymezit vedle ODS. Teď se stávalo, že byla v defenzívě a vzpomínaná nejčastěji v souvislosti s eskapádami Miroslava Kalouska a se složitým vztahem se Starosty a případnou jejich rozlukou. TOP 09 proto potřebuje přijít s nějakým tématem, ukázat, že je tady, že je hravá a že se pokouší dělat politiku jinak a s nadhledem,“ míní Jan Kubáček.

Kombinací tak odlišných diskutérů ve zveřejněných videích chtěla TOP 09 ukázat diverzitu, protože moc dobře ví, že mladí lidé ji volí a podporují. „A to hodlá udržet i nadále, proto chtěla ukázat jak svoji konzervativní stránku, tak otevřenost jiným proudům, třeba i rasám nebo věkovým kategoriím. Ke konkrétním vizuálům nebo videím padaly různé názory i výhrady. Někdo vytýkal, že ten kluk je moc mladý a škrobený, že mu nesedí košile a tak dále. To všechno beru, nicméně to, že se topka snaží něco dělat se svojí členskou základnou a jádrem svých podporovatelů, je velice správně. K vedení té kampaně lze mít dílčí připomínky, ale to, že se na rozdíl od jiných stran, třeba od ODS, uchýlili k něčemu takovému, je velice chytrý krok, který může hodně ovlivnit to, v jaké formě budou v několika nastávajících letech,“ podotýká marketingový odborník Pavel Šíma.

Žádná jiná strana se nehlásí o dominanci v českém konzervativním poli tak hlasitě

Na webu volimtopku.cz najdeme devět dobrých důvodů, proč volit TOP 09. „Protože máš na to být v konzervativní straně, kterou založil Karel Schwarzenberg,“ zní jeden z nich. „Tak samozřejmě se ukazuje, že předseda strany je stále menším a menším lákadlem, než byl dříve. Ale zatím topka nenašla žádné větší, takže logicky vybrala to největší, co jí zatím zbývá, a to je určitě Karel Schwarzenberg. A v pořádku je také cílení na konzervativní voliče, protože žádná jiná strana to zatím nedělá, nesnaží se hlásit o dominanci v českém konzervativním poli takto hlasitě. Takže je správné, že říkají, kdo jsou, co chtějí a jaké podporovatele chtějí přitahovat,“ hodnotí Pavel Šíma taktiku TOP 09.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jiří Hroník

Kdo řídí Prahu?

Podle všeho byste měl vy, ale přijde vy, že je to spíš Hřib. Myslíte, že tu kumulaci funkcí zvládáte? Proč jste chtěl být primátor, když o vás není vůbec slyšet, za to o Hřibovi až moc? A stojíte za ním, co se týká toho, jak si jako náměstek pro dopravu vede? Vždyť je to jen chaos nebo nějaký skandá...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ombudsman Křeček k případu Vladimíra Kapala: Dopis jsem dostal. Je třeba se zamyslet

4:40 Ombudsman Křeček k případu Vladimíra Kapala: Dopis jsem dostal. Je třeba se zamyslet

Veřejný ochránce práv Stanislav Křeček reaguje na případ šéfredaktora Svobodného rádia Vladimíra Kap…