Do Německa přichází 500 běženců denně. Toto se musí udělat, shodli se Sobotka a Seehofer

10.03.2016 21:21 | Zprávy

Evropská unie musí v uprchlické krizi najít společné řešení. V Mnichově se na tom dnes shodli premiéři Česka a Bavorska Bohuslav Sobotka a Horst Seehofer. Podle nich je nutné zajistit vnější ochranu unijních hranic a zastavit proud běženců už na hranici mezi Řeckem a Tureckem. Informovala o tom ČTK.

Do Německa přichází 500 běženců denně. Toto se musí udělat, shodli se Sobotka a Seehofer
Foto: Hans Štembera
Popisek: Premiér České republiky Bohuslav Sobotka

Kromě toho premiéři jednali také o zlepšení dopravního spojení mezi Prahou a Mnichovem. Podle Sobotky Česko investuje do modernizace železniční tratě a od Bavorska premiér očekává totéž.

„Migrace je vážný evropský problém. Žádná evropská země ho nemůže vyřešit sama o sobě, vyžaduje to koordinovaný evropský postup,“ řekl Sobotka. Je ale podle něj potřeba jednat rychle, aby se neopakoval loňský rozsah uprchlické vlny.

Premiér očekává, že společné řešení se podaří najít na summitu EU, který se koná příští týden. Podle něj pojedou šéfové států a vlád do Bruselu s vůlí najít dohodu. „Když mluvíme o tom, že uprchlická krize má jenom evropské řešení, tak se na tom řešení musí shodnout všech 28 členských zemí Evropské unie, i když mají k migraci a k řešení migrace odlišné přístupy,“ řekl.

Seehofer vyjádřil přesvědčení, že na summitu všechny země EU projeví solidaritu při hledání řešení. Zároveň se vyslovil pro rozhodování o osudu uprchlíků už v okamžiku, kdy vstoupí na území Unie. „Podle mě je humánnější provádět hraniční kontroly na vnější hranici Evropské unie, než rozdělit uprchlíky po celé Evropě, teprve pak zahájit azylové řízení a pak je znovu někam vracet,“ řekl.

Bavorský premiér Seehofer také podotkl, že v současné míře, kdy do Německa přichází zhruba 500 uprchlíků denně

Podle Sobotky je klíčové pro řešení uprchlické krize, aby bylo možné vracet zpět do Turecka běžence, kteří se přepraví přes Egejské moře. Premiér předpokládá, že to odradí další uprchlíky od pokusu nelegálně proniknout do Unie.

Bavorský premiér Seehofer také podotkl, že v současné míře, kdy do Německa přichází zhruba 500 uprchlíků denně, je podle něj uprchlická krize zvládnutelná. Bavorsko nese mezi německými zeměmi velkou část zátěže, kterou příchod běženců způsobuje, protože většina z nich přichází do Německa právě přes tuto největší spolkovou zemi.

Premiéři jednali také o železničním spojení mezi oběma zeměmi. Podle Sobotky Česko intenzivně investuje do modernizace tratě mezi Prahou a Plzní a od roku 2020 chce modernizovat i trať z Plzně přes Domažlice na státní hranice. Premiér vyjádřil přesvědčení, že Bavorsko zkvalitní i svůj úsek trati až do Mnichova.

Podle Seehofera je pro Mnichov neuspokojivé, že Česko má při rozvoji infrastruktury náskok. Chce se proto zasadit o zařazení dopravního spojení do německého Spolkového plánu rozvoje dopravních cest, jehož revize se uskuteční v letošním roce. Propojení Bavorska s Českem označil za prioritu.

Sobotka mluvil s bavorským premiérem také o aktuální kauze zkrachovalé společnosti Viktoriagruppe

Trať mezi Prahou a Mnichovem je v přeshraničním úseku jednokolejná a není elektrifikovaná a Seehofer dnes řekl, že má parametry 19. století. Zastaralost trati omezuje možnosti jejího využívání a prodlužuje jízdní dobu mezi oběma zeměmi.

Sobotka mluvil s bavorským premiérem také o aktuální kauze zkrachovalé společnosti Viktoriagruppe, v jejichž zásobnících v bavorském Kraillingu má Česká republika uloženu část strategických zásob nafty. Podle Sobotky Bavorsko nemůže problém samo vyřešit, je však připraveno pomoci Česku tam, kde k tomu bude mít možnost. „Jde o to, aby nám bavorské úřady pomohly s tím zajistit technické podmínky pro eventuální odvoz české nafty zpátky do České republiky,“ řekl Sobotka.

Česko má rovněž zájem na posílení spolupráce s Bavorskem v oblasti aplikovaného výzkumu. Jako hlavní oblasti možné spolupráce vidí digitální ekonomiku, automobilový průmysl, letectví či přesné strojírenství.

Sobotka měl původně navštívit Mnichov už loni v červnu. Cesta ale byla na poslední chvíli zrušena na žádost německé strany kvůli řešení řecké dluhové krize.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: mp

Mgr. Ivan Adamec byl položen dotaz

Souhlasíte s tím, že dopravní infrastruktura je páteří ekonomiky?

A co mě zajímá ze všeho nejvíc je, proč se u nás stavby nových úseků dálnic, ale i třeba opravy silnic tak vlečou? Je jedno, kdo je u vlády, ten problém trvá už roky. I třeba sousední Polsko je na tom líp a myslím, že jsou na tom líp min všechny státy EU nebo minimálně na tom není žádný hůř.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Není to pravda. Lži.“ Proč teď? Analytik zachytil nový útok na Jarka Nohavicu

8:53 „Není to pravda. Lži.“ Proč teď? Analytik zachytil nový útok na Jarka Nohavicu

TÝDEN V MÉDIÍCH Evropská unie si zahrává s ohněm, když hodlá regulovat aktivity amerických platforem…