"Samozřejmě ještě nemáme přesná čísla. Měsíčně ale spotřebujeme asi tři sta třicet tisíc litrů nafty, takže zvýšení ceny o korunu za litr pro nás znamená měsíčně tři sta třicet tisíc korun navíc," naznačil serveru Týden.cz ředitel ČSAD autobusy Plzeň Miroslav Hucl.
Otázkou je, zda zdražení zaplatí samospráva nebo lidé. "Nechci teď předjímat, jak to dopadne, ale jsou tři varianty - krajský úřad možná bude moci naši ztrátu plně pokrýt, nebo budeme muset zdražit jízdné, a možná půjde o kombinaci obojího," řekl Hucl.
Zdražování a rušení
Ve zdražování jízdného by ovšem mohl být problém, reguluje ho totiž stát. "Částky, o něž se nám zvýší náklady kvůli růstu cen pohonných hmot, jsou velmi vysoké. Ale platí cenový výměr jízdného z loňského roku, a my už jsme na jeho hranici, takže se nemůžeme jednoduše rozhodnout, že zdražíme jízdné. A navíc by kvůli tomu možná ubylo cestujících," vysvětlil ředitel osobní dopravy ČSAD Vsetín Oldřich Holubář.
Některé firmy se proto mohou uchýlit ke krajnímu řešení - vybrané spoje jednoduše zruší. "Státem daný cenový výměr jízdného využíváme maximálně, takže ceny již zvednout nemůžeme. V posledních letech jsme se vždy snažili šetřit třeba na režijních kilometrech a mzdách nebo jiných nákladech za pomoci výběrových řízení. Ale pokud růst našich nákladů bude pokračovat, nevylučuji, že dojde k omezení objemu dopravy," potvrdil serveru provozní ředitel ČSAD Střední Čechy Štěpán Ševčík.
Problém se zdražováním ropy a benzinu ovšem jen tak nezmizí, bude proto třeba do budoucna hledat dlouhodobější řešení. "Do roku 2020 by mohly ceny těchto paliv stoupnout až o sto dvacet tři procent," naznačil dokonce Jaroslav Opava z Dopravní fakulty ČVUT.
Čtěte:
Zdraží Plzeň jízdné? Vrabci na střeše o tom štěbetají, politici mlží
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: par