V průběhu listopadu protestující zablokovali čtyři klíčové hraniční přechody a prohlásili, že hodlají zastavit komerční dopravu, dokud vláda ve Varšavě a rozhodující činitelé v Bruselu neobnoví omezení přepravních operací pro ukrajinské dopravce, která platila před loňskou invazí Ruska na Ukrajinu. Protestující na přechodech proto povolili průjezd pouze jednomu kamionu za hodinu s výjimkou vozidel převážejících humanitární a vojenskou pomoc, zvířata nebo produkty podléhající rychlé zkáze; povolen byl nadále i průjezd osobních automobilů.
Podle polských autodopravců ukrajinští kamionoví dopravci přepravují zboží dokonce mezi jednotlivými místy v Polsku a rovněž přepravují náklad mezi Polskem a třetími zeměmi. Ničí tak polskou kamionovou dopravu, která nemůže konkurovat levným ukrajinským dopravcům. Mnoho menších dopravců prý čelí krachu.
Polská vláda zprvu vyzývala, aby řidiči kamionů protest ukončili, protože volný pohyb ukrajinských kamionů je dán rezolucí Evropské unie, nyní ale polští zákonodárci v Bruselu lobbují za přehodnocení směrnice, která podle nich ohrožuje stabilitu dopravního trhu celého bloku, jak informuje server notesfrompoland.com.
„Ze strany orgánů EU je třeba vyhodnotit dopady, které vznikly v důsledku provádění dohody mezi Ukrajinou a EU, a také změny jejího obsahu, které jsou nezbytné pro zachování stability dopravního trhu v jednotlivých zemích společenství,“ sdělilo v pondělí v tiskové zprávě ministerstvo infrastruktury. V pondělí 4. prosince v Bruselu bude o této záležitosti pravděpodobně jednat Rada EU pro dopravu.
Minulý týden Ukrajina oznámila evakuaci svých řidičů, kteří se považují za rukojmí protestujících, z polských hranic a požádala EU o vytvoření skupiny, která by protesty monitorovala. „Řidiči jsou nuceni čekat na otevřeném poli bez řádných zásob jídla a bez řádných toalet,“ uvedl pro Politico.eu náměstek ukrajinského ministra infrastruktury Serhij Derkač.
Po vleklých neshodách kvůli levnému ukrajinskému obilí, které zaplavilo evropský trh a způsobilo problémy domácím zemědělcům, jde o další spor, který předznamenává nadcházející problémy spojené s integrací Ukrajiny a jejím obrovským zemědělským sektorem i levnými pracovníky do společného trhu EU.
Polsko spolu s Maďarskem a Slovenskem uzavřelo svůj trh pro dovoz ukrajinského obilí, a to navzdory obchodní dohodě mezi EU a Ukrajinou a v rozporu s pravidly jednotného trhu Evropské unie. Nyní jsou na řadě polští řidiči kamionů. Podobnými protesty hrozí i slovenští a maďarští řidiči kamionů.
K autodopravcům se přidali zemědělci, kteří v pondělí zahájili 24hodinovou blokádu hraničního přechodu Medyka na jihovýchodě Polska. Ukrajinci „koušou do ruky, kterou jsme jim podali“, řekl polské tiskové agentuře organizátor protestů zemědělců Roman Kondrów.
Evropská komise ve středu vydala ostrou kritiku „naprosté neangažovanosti“ Varšavy při řešení krize. „Polské úřady jsou ty, které mají na této hranici vymáhat právo,“ uvedla v Bruselu komisařka pro dopravu Adina Văleanová. „I když podporuji právo lidí na protest, celá EU – nemluvě o Ukrajině, zemi, která je v současné době ve válce – si nemůže brát za rukojmí blokování našich vnějších hranic. Je to velmi jednoduché,“ uvedla Văleanová a varovala Polsko, že pokud nebude jednat, komise by mohla Varšavu postihnout za „nedodržování pravidel nebo neuplatňování práva“.
Nejistá politická situace v Polsku situaci nadále stěžuje. Prezident Andrzej Duda v týdnu jmenoval vládu PiS v čele se staronovým premiérem Mateuszem Morawieckim, která ale téměř jistě nedostane podporu sejmu a za dva týdny tak skončí. Opoziční strany se totiž už dohodly na povolební spolupráci a sepsaly společné programové prohlášení.
Aktuální polská ministryně zemědělství Anna Gembická uvedla, že za situaci na hranicích je zodpovědné Rusko se svojí agresí a špatná politika EU, která nevidí problémy Polska a dalších pohraničních zemí. Dodala, že se chce setkat s evropským komisařem pro hospodářství Valdisem Dombrovskisem, aby mu vysvětlila polský pohled na věc.
Ukrajinská vláda zatím neustupuje od svého požadavku, aby EU dodržela loňskou dohodu, že její řidiči mají být vpuštěni. Polští kamionáři prý nejsou ochotni jednat. „Nechtějí poslouchat, že musíme udržet hospodářství v chodu během války. Někteří z nich říkali, že už pomohli dost a teď musí živit své rodiny. Tak se prostě postavili a z jednání odešli,“ uvedl náměstek ukrajinského ministra infrastruktury Serhij Derkač.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Ukrajina (válka na Ukrajině)
Zprávy z bojiště jsou v reálném čase těžko ověřitelné, ať již pocházejí z jakékoliv strany konfliktu. Obě válčící strany z pochopitelných důvodů mohou vypouštět zcela, nebo částečně nepravdivé (zavádějící) informace.
Redakční obsah PL pojednávající o tomto konfliktu naleznete na této stránce.
autor: Jakub Makarovič
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.