S vizí větší užitečnosti pro místní farnost se otec Pavel Hödl rozhodl v Dlouhé Loučce pořádat přednášky. „Mám dobré přátele, kteří mnoha věcem rozumějí a na něž jsem hrdý, a tak mě napadlo pokusit se je oslovit, aby se s námi podělili o svou erudici, zkušenosti a moudrost,“ konstatoval na začátek besedy farář. A tak první dostal slovo v asi dvoutisícové Dlouhé Loučce na Olomoucku bývalý český muslim Lukáš Lhoťan, autor knihy Islám a islamismus v České republice a dalších publikací. Beseda probíhala v pátek večer v místním kině.
Ve svém úvodním proslovu Lhoťan nejdřív nechal kolovat své knihy, představil se a popsal i svou cestu od islámu ke křesťanství. Zmínil nejdřív rozšíření muslimské komunity v České republice, pokusy o vytvoření organizované komunity v letech 1934–1938. „Byli tam aktivisté napojení na české fašistické hnutí a většina komunity byla tvořena uprchlíky ze sovětského Ruska, případně z Jugoslávie a pár arabských obchodníků,“ konstatoval. Pak promítl fotografie muslima, který podle Lhoťana spolupracoval s StB, zmínil, že u nás byly založeny po roce 1989 islámské nadace. „Byli tu spolupracovníci StB jako zakládající členové,“ uvedl.
Lhoťan pak upozornil na teorii o tom, že jádro islámu je nenásilné, a pak připojil svůj obecně známý vlastní výklad: „Cílem islámu je islámská misie do celého světa.“ Pak také dál pokračoval: „Dalším bodem je prosazování islámského práva šaría, což je pro muslimy v Koránu povinnost,“ dodal s tím, že dalším podstatným bodem je prý podpora aktivit zaměřených proti Izraeli, USA a křesťanským církvím, které pravověrní muslimové podle Lhoťana vnímají jako své protivníky.
Pak promítal fotografie muslimů v kontaktu s politickými elitami, například muslimku, která kandidovala za ČSSD. Zmínil, že v Evropě existují zóny, kde uplatňují muslimové vlastní podmínky, upozornil, že v ČR vznikla v rámci Prahy komise pro rodinu. „Má řídit rodinný život muslimských rodin podle islámského práva, tedy ne podle našeho práva,“ vysvětlil. S odkazem na současnost konstatoval: „Podle nejortodoxnějšího islámského výkladu je vůdce islámského státu jak politickým, tak náboženským vůdcem.“ Dál pak hovořil o expanzi přistěhovalců.
Islámský samizdat. Lhoťan: Muslimové mají povinnost zabíjet homosexuály, řeší prý způsob
Přehnaný konzumní styl života, kde se vytrácejí původní hodnoty, narušené povrchní vztahy mezi mužem ženou, které už nemají vůbec nic společného s hodnotnou mezilidskou vazbou. To vše vede podle Lhoťana lidi k tomu, aby islám přijali. Islám v řadě věcí neuznává kompromis, tím může být pro řadu lidí atraktivní, zvlášť pro osoby, které procházejí duchovní krizí. „Lidé po duchovnu touhu mají, i když ho nevyjadřují organizovaností. Chtějí pevné stabilní hodnoty a hledají únik v podobě islámu. Tím, jak je netolerantní, je pevný vůči zásadám, a to lidi přitahuje,“ popsal Lhoťan.
„Na začátku 20. století bylo evropské společenství také v určité morální a duchovní krizi a spousta lidí se přidávala k bolševikům, nacistům atd,“ zhodnotil. Zmínil, že islám se prý prostřednictvím knih šíří po celé republice, ve školách atd. „Knihy, které mají vykreslit křesťanství a židovství jako totálně špatné systémy a že islám je mnohem lepší,“ popsal. Pak hovořil i o islámském samizdatu: „Knížka vydaná v Egyptě, která vysloveně hlásá, že muslimové mají povinnost zabíjet homosexuály. Není tam spor, zda, ale o tom, jakým způsobem. Tato kniha se šíří mezi českými muslimy,“ doplnil.
Z publika: V Jordánsku nejsou pozvracené chodníky. Kdybych chtěl poplivat křesťanství, taky to svedu
Lhoťan v publiku narazil. Jeden z posluchačů besedy vyjádřil hlasitě svůj nesouhlas, ovšem jak se později ukázalo, zůstal ve své rétorice sám. „Všiml jsem si jedné věci. Neslyšel jsem o islámu od vás jedinou pozitivní věc. Hovoříte o touze po moci, šaría, všechno špatně. Pokud někdo není dostatečně špatný, pak to podle vás není pravověrný muslim. Já mám zkušenost s muslimy, se kterými jsem se setkal na studiích a při svých cestách,“ uvedl jeden z návštěvníků besedy, který cestoval po islámských zemích, v Jordánsku atd.
„Nic z toho, co jste říkal, nemohu potvrdit. Když srovnám běžný život v Jordánsku a tady, je v mnoha věcech příjemnější a jednodušší. Taková banalita: tam se nepije, chlapi sedí a pijí čaj. Nejsou tam pozvracené chodníky, v noci tam nedělá nikdo bugr. Když necháte volně auto, nikdo vám nic nesebere, protože se tam nekrade. Není to země, kde by vám chtěli useknout ruku nebo hlavu. Je tam normální civilní právo a věci fungují normálně,“ líčil za nesouhlasu okolí.
V Dolní Loučce věřící doporučili zastánci islámu, aby se do Jordánska odstěhoval
Místní obyvatelé, většinou zřejmě katolíci, ovšem neměli na mezináboženský dialog náladu. Na tyto názory reagovali nejen negativními gesty, ale také reakcemi typu, ať už skončí nebo doporučením, ať se do Jordánska odstěhuje. Cestovatel směrem ke Lhoťanovi pokračoval: „Proč, když mluvíte o islámu, proč vidíte jen to negativní? Kdybych chtěl udělat špatnou přednášku o křesťanství, tak bych zmínil protestanty a katolíky v severním Irsku a byl bych schopen vytvořit tak špatný obraz o křesťanství, jako vy jste teď vytvořil špatný obraz o islámu,“ uvedl ve svém vyjádření. „Nechápu, jak je možné, že přijdete s tak černým obrazem,“ zmínil. Lhoťan v reakci vysvětlil, že má podobnou zkušenost o tom, že existují i umírnění muslimové, ale že on sám hovoří o ortodoxním islámu, a konstatoval, že v Evropě se šíří islám, který je velmi nebezpečný.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Daniela Černá