Vládní pětikoalice často čelí kritice kvůli neefektivnímu boji s inflací, nedostatečné pomoci lidem, zdražování či migrační vlně z Ukrajiny. Její původní zastánci prý ale nemají kam přeběhnout nebo se z nich stávají nevoliči: „Situace je dramatická, dopady ruské agrese jsou negativní, ale preference se drží. To je dáno tím, že nejenže voliči zachovávají věrnost, ale také nemají kam jít. Člověk, který volil vládní strany, se spíše zařadí mezi nevoliče, než aby volil ANO nebo SPD,“ říká politolog Josef Mlejnek.
Z vládního slepence se v průzkumech nejlépe drží ODS, zvedá ji osobnost premiéra Petra Fialy, říká politolog Jan Kubáček: „Primárně se daří Petru Fialovi. Vyprofiloval se a překvapil svou razantností oproti očekávání a v podstatě se ukazuje jako klíčová nejen tvář, ale i hybná síla vlády,“ podotkl s tím, že ODS zastiňuje nejen své partnery ze SPOLU, ale i STAN a Piráty.
- Původní zdroj najdete ZDE
Nebýt Fialy, mohly by být podle Kubáčka ostatní vládní strany více viditelné. „Není tam velká fronta viditelných tváří, lidé si dokážou zařadit pár ministrů, ale nepodařilo se jim vyprofilovat a přitom se to nabízí. Třeba ministr zahraničí Jan Lipavský (Piráti) je neviděný, protože jeho témata převzal částečně právě Petr Fiala a částečně Jana Černochová (ODS, ministryně obrany),“ míní Kubáček.
Vládě podle něj ale může uškodit, například i v blížících se komunálních volbách, že přibývá těch, kteří mají dojem, že se vláda při pomoci Ukrajincům může „přetrhnout“, ale na české občany v době vysoké inflace a zdražování kašle.
Této situace podle něj využívají opoziční SPD a hnutí ANO, které rozjelo velkou kampaň s heslem „Za Babiše bylo líp“. Podle Mlejnka Babiš profituje i z obstrukcí ve Sněmovně. „ANO tím netrpí a voliči hnutí drží linii. Jsou nespokojení a navíc se vede masivní kampaň „Za Babiše bylo líp“, která cílí na to, že vláda nic nedělá, a dokonce jsem viděl v jednom deníku, že ‚kašle na obyčejné lidi‘,“ komentuje to Mlejnek jako skvělý tah, jak si voliče udržet.
Nové voliče ale kampaň podle Kubáčka nejspíše nepřinese, vnímá ji pouze jako nástroj k tomu, aby ANO neupadlo do zapomnění: „Udrží si podporu a pozici nejsilnější opoziční strany. Zároveň ta kampaň přitahuje pozornost i tím, že si z toho lidé dělají legraci. Tím jí dělají nejlepší reklamu,“ dodal politolog.
Z květnového průzkumu společnosti Median vyplynulo také to, že by se do dolní parlamentní komory dostala i sociální demokracie, současná tížívá situace jí dává šanci na návrat do sněmovních lavic. „ČSSD má nyní šanci; pomáhá jim, že doba je velmi složitá a ekonomicky těžká. Všeobecně se zdražuje a zdražovat se nepřestane, a to levicovým stranám přeje,“ doplnil Kubáček.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: nab
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.