Generální ředitel ČT Dvořák: Mediální kartely nás chtějí sešněrovat

13.01.2015 19:29 | Zprávy

Členy rady veřejnoprávních médií by měla v budoucnu volit "občanská společnost“, tedy vybrané spolky a zájmové lobby. Na středu proto svolal Babišův pověřenec pro reformu veřejnoprávních médií Martin Komárek debatu o novém stylu výběrů členů Rady České televize a Českého rozhlasu. Ředitel České televize Petr Dvořák má za to, že debata má za cíl odvést pozornost od obrovské změny v českých médiích a sešněrovat Českou televizi. Řekl to v rozhovoru pro web Echo24.cz.

Generální ředitel ČT Dvořák: Mediální kartely nás chtějí sešněrovat
Foto: Hans Štembera
Popisek: Generální ředitel ČT Petr Dvořák

Šéf veřejnoprávní televize je přesvědčen, že největším rizikem současného mediálního trhu je "změna vlastnictví soukromých médií a s tím spojený vznik mocenských mediálních kartelů“. Ty podle něj mají "potenciál vytvářet permanentní mediální, politické nebo ekonomické krize“.

Těmi klíčovými vlastnickými změnami byl vstup ministra financí a majitele Agrofertu Andreje Babiše nákupem vydavatelství Mafra s nejvlivnějším deníkem MF DNES a Lidovými novinami, následovaný akvizicí nejposlouchanějšího Rádia Impuls. V reakci na to si miliardáři Daniel Křetínský a Patrik Tkáč ze skupiny J&T pořídili jako "bezpečnostní aktivum“ bulvární deník Blesk a týdeník Reflex. "Dnes média v některých případech přestávají být čistým byznysem. Některé podnikatelské skupiny, které si je pořizují, to dokonce otevřeně přiznávají. Přiznávají, že nejde o čistý byznys, že to přináší synergie s jinými jejich zájmy. Chápou to jako jakési bezpečnostní aktivum, které slouží na jednu stranu k odvrácení případných útoků, a na druhou stranu umožňuje vytvoření příhodného tlaku. V této situaci je naše role ještě důležitější, než bývala dřív. Proto si myslím, že jakékoliv další zesilování regulace a sešněrování jenom posiluje tu druhou část médií,“ tvrdí šéf ČT.

“Sešněrovaná veřejnoprávní televize je v jejich zájmu. Komerčním médiím prudce padá sledovanost a klesají jim prodané náklady. A oni musí reklamním a mediálním agenturám vykazovat co největší počty čtenářů a diváků, aby prodali inzerci. Slabá Česká televize je jednoznačně ekonomickým zájmem provozovatelů soukromých médií,“ říká Dvořák. Prosazení nových pravidel ale prý bude velmi složité. Narazí na silný odpor vlivných mediálních skupin v čele s Andrejem Babišem i samotných novinářů.

"Zažíváme obrovský rozvoj internetu, nástup videoobsahu a silné role sociálních médií. Zákonodárci se tváří, jako by tady tato skupina médií, jejíž vliv stoupá, vůbec nebyla. To, co by klasická média podle zákona vůbec neměla dělat, jelikož nad nimi bdí nějaký dohled, na internetu vůbec neplatí. To je velké téma, které se řeší i v rámci Evropské unie. A překvapuje mě, že u nás teď najednou vznikla nutnost upravovat pravidla pro jmenování mediálních rad, aniž by bylo řečeno proč. Aniž by byly řešeny skutečné problémy současného mediálního prostředí a skutečné hrozby pro veřejnoprávní média,“ řekl Dvořák.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: bra

Miroslava Němcová byl položen dotaz

ODS

Dobrý den, vždy jsem ODS považovala za pragmatickou stranu. Bohužel v poslední době mám čím dál víc pocit, že se stáváte populistickou stranou. Viz třeba slib Fialy o tom, jak budeme mít za 5 let platy jako v Německu nebo to jeho video s Nuttelou. Můj dotaz zní. Opravdu chcete dělat takovou populist...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Už i Pelíšky jsou špatně: Češi prý fandí domácímu násilníkovi

11:15 Už i Pelíšky jsou špatně: Češi prý fandí domácímu násilníkovi

Každé Vánoce se na televizní obrazovky vrací film Pelíšky režiséra Jana Hřebejka. Letos, 25 let od n…