Václav Havel v publikovaném projevu z Fóra 2000 velmi sugestivně naříká nad ohavnou, chaotickou, expanzivní a účelně materialistickou zástavbou skladišť, hypermarktů, kanceláří a stereotypních souborů vilek, jež devastuje přírodu a ze všech stran obklopuje město. „Na světě vidí hlavně to špatné a přitom, jak už to u dnešních literátů bývá, jim chybí realisticky ekonomický i demokratický rozměr," píše na svém blogu zveřejněném na Aktuáně.cz politolog a nakladatel Alexander Tomský.
Poukazuje na to, že si Havlovo kázání viníka vždy najde. „Je jím bezuzdný kapitalismus, nabobtnalé sebevědomí a pýcha developerů naší ateistické civilizace, kteří měří všechno okamžitým ziskem a nectí dílo přírody a předků. Je jím ekonomický fetiš naší civilizace a zřejmě prokletá neviditelná ruka trhu," vypočítává Tomský, co všechno bývalému prezidentovi vadí.
Havel se nevymanil z doby, kdy byl hřích institucionalizován
Pokládá přitom za záslužné kázat proti lidským individuálním něřestem i upozornit na existenci nepochybně zavrženíhodného materialismu. „Havel se však nevymanil z doby, kdy byl hřích institucionalizován. Ve svobodné společnosti tomu tak není. A fetiš růstu? Nejde o žádný idol nebo uctívání Mamonu, vždyť nezaměstnanost degraduje lidskou důstojnost a je snad horší než všechny otřesné periferie světa," tvrdí Tomský.
Divadelního a mediálního kritika Vladimíra Justa tím vyprovokal k otevřenému dopisu na svém blogu, v němž se pozastavuje nad tím, jak může Tomský obhajovat bezohledné developery jako nutné zlo, ba výdobytek demokracie. „Potvrdilo se mi nejhorší tušení, že ve Vás je hluboko ukrytý dialekticko-materialistický marxista, což si nikdy nepřipustíte stejně jako současný pan prezident," píše Just.
Megalomanské stavby jsou opravdu výrazem pýchy dogmatiků trhu
Tomského postoje pokládá za obdobu známého marxisticko-materialistického principu přednosti základny před nadstavbou. „Mantra zní: nejprve ekonomická základna a a až hodně dlouho potom nabídneme, až si na to vyděláme, nějakou tu duchovní nadstavbičku, Klaus říkal ´třešničku na dortu´, aniž tušil, že tím na sebe zcela po freudovsku prozrazuje podvědomé ztotožnění s polistopadovým symbolem jisté strany, z níž převzal v myšlení mnohem víc, než si je ochoten připustit," uvádí Just.
Podle něj si Tomský neuvědomil, že Havel mluvil o dnešní elitě, o pyšných, tupých a prázdných stavbách, jež jsou odrazem mentality pyšných, tupých a prázdných myslí, stavbách, jež se svým megalomanským měřítkem doslova vytahují nad svým okolím, dusí a obkličují město a zabírají gigantické prostory, jež ukrojily přírodě. „A to je - ne že není! - opravdu výrazem pýchy postmarxistických dogmatiků trhu a modly bezuzdného růstu," uzavírá Just svůj otevřený dopis.
K věci:
Havel otevřel Forum 2000. Mluvil hlavně o lidských právech
Havel varoval civilizaci před katastrofou. Ani to s ní nehnulo
Lidé brání krajinu, až když se jich to týká, myslí si Havel
Fotokoláž: Hans Štembera
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jih