Letošní maturity provázejí změny. Hlavní změna bude v termínech, které se posouvají o dva týdny. Přijdou i úlevy pro studenty, kteří povinně či dobrovolně pomáhali ve zdravotnických zařízeních, nebudou muset psát didaktické testy. Všichni si pak mohou vybrat, jestli půjdou k ústní zkoušce z češtiny a cizích jazyků. O tom, zda to bude stačit vysokým školám a zda je maturita skutečně zbytečnost, která nikoho nezajímá, jak pravil premiér, hovořil v pořadu Interview ČT24 ekonom a statistik Jakub Fischer.
„Přijde mi poměrně bizarní způsob, jakým debata o změně maturit byla odstartována. Očekával bych, že s jejím načasováním a tím, jakým způsobem bude probíhat, přijde primárně ministr školství, který je k tomu kompetentní,“ řekl úvodem děkan Fakulty informatiky a statistiky VŠE kriticky k letošním úpravám maturitních zkoušek.
Nelíbí se mu, že změny nebyly konzultovány ani s příslušnými asociacemi, a už vůbec ne, že se do toho vkládá tak výrazně premiér Babiš. „Nesmiřuji se lehce s tím, že to v neděli večer odpálí premiér ve svém tradičním vysílání,“ pokračoval Fischer.
Nicméně finální závěr ohledně podoby maturit mu přijde rozumný: „Přijde mi, že je to poměrně adekvátní reakce na tuto situaci,“ uvedl s tím, že reakce vysokých škol budou zřejmě individuální.
Fakulta informatiky a statistiky VŠE nebude prý požadovat absolvování ústní části maturity z českého jazyka a z cizích jazyků. „Přístup fakult bude ale odlišný, na té naší nebudeme nic měnit, bude nám stačit maturita bez dobrovolné části. Nebudeme uchazeče nutit, aby ji absolvovali,“ uvedl, že budou k přijímacím zkouškám přistupovat zcela standardně.
Žádné zásadní komplikace kromě posunutí termínu maturitních zkoušek, které se také vyřeší, ekonom Fischer v úpravách neshledává.
Ohradil se proti vyjádření Andreje Babiše o tom, že maturita v podstatě důležitá není, protože když on někoho zaměstnával v Agrofertu, tak se na ni ani nedíval. „Jsou i jiní zaměstnavatelé než jen ti z holdingu. Pro některé důležitá je. Teď odstartovat diskusi o tom, jestli se maturita převede do úřední podoby? Úřední přidělení maturity je úplně bizarní,“ hrozil se děkan Fakulty informatiky a statistiky VŠE. O podobě maturit by se měla vést debata na úrovni odborníků.
Velmi se obává dlouhodobých následků distanční výuky na vzdělanost a schopnost sociální komunikace. „Velmi se toho obávám a dlouhodobě. Mám obrovskou obavu z prohlubování sociálních nerovností. Náš vzdělávací systém podle řady studií znevýhodňuje žáky a studenty ze sociálně slabého prostředí, právě ti jsou na tom v rámci distanční výuky úplně nejhůř,“ zdůraznil Fischer, že tyto mezery se zcela jistě někdy v budoucnu ještě projeví.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: nab