„Přece si nemyslíte, že když nám Čína dodá vozy metra, nebudou tam miniaturní, nebo dokonce mikroskopická udělátka, jimiž nás budou neustále sledovat,“ bouří se američtí senátoři. Nejrůznější teorie hovoří také o tom, že ve zmíněných vagonech může být něco, co v případě americko-čínské krize umožní Číňanům na dálku zablokovat dveře a znemožní to tisícům pasažérů vystoupit. Nebo nastoupit. Nebo Peking nedovolí vlakům se rozjet, čímž totálně ochromí americké město, úřady, ministerstva a Pentagon zrovna ve chvíli ohrožení.
Dívat se na to tímto pohledem senátorů ale znamená, že Čína už má Ameriku v hrsti. Čínské vozy jezdí v metru v Bostonu, Los Angeles, Chicagu a Filadelfii. Čili Amerika je v podstatě obklíčena. Washington chce objednat až osm set vagonů. Jiná města kromě Washingtonu však očividně senátorům ani bezpečnostním expertům tolik nevadí.
Washington nejspíše považují za zcela jiný případ z několika důvodů. Špionáž by zde mohla probíhat tak, že sledovací přístroje ve vagonech na linkách, které jezdí k Pentagonu a Bílému domu, budou podle speciálního algoritmu ráno i vpodvečer zachycovat úředníky a jejich tváře odesílat do Pekingu.
Mohli by teoreticky odhalit, že v USA se něco chystá, když spousta zaměstnanců obou úřadů nepojede večer domů. Existují ještě horší scénáře, kdy ve vozech začnou explodovat nálože ukryté tam už v Číně při montáži, ochromí dopravu metropole USA a vytvoří chaos.
Čína však podle expertů tuto zakázku za miliardu dolarů nejspíše vyhraje. Soupeři podle nich nemohou cenou čínské vagonce CRRC konkurovat, protože dostane státní dotace, jelikož dodat vozy zrovna pro washingtonské metro je ve vojenském zájmu Číny. V Americe není žádný domácí výrobce vozů metra. Čína už byla v USA víckrát obviňována z toho, že používá běžné výrobky ke špionáži.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: nab