Vede Kateřina Konečná KSČM správným směrem?Anketa
Obchod totiž namísto zlevnění výrobků z ceny, za kterou byl výrobek prodáván v době 30 dnů před poskytnutím slevy (nebo od okamžiku, kdy začal být nabízen, pokud je výrobek v prodeji dobu kratší než 30 dnů), jak to ukládá zákon, u zlevněných cenovek připsal ještě přeškrtnuté cenovky, které jsou mnohem vyšší, než kolik ve skutečnosti byla nejnižší cena v posledním měsíci a z těchto nic nevypovídajících údajů následně odvodil „slevy“ až v desítkách procent. A pak jen obchodníkovi zbývá čekat, „kdo se nachytá“.
Například u pšeničné mouky Karlova koruna tak lidé vidí slevu až o 26 %, avšak realita je taková, že v rámci akce stojí 10,90 Kč, což je i cenovka, za níž se tato mouka prodávala v posledních 30 dnech. Reálná sleva je tedy 0 %.
Nulovou slevu získají zákazníci v Penny Marketu též na cukr krystal, u nějž obchod tvrdí, že je zlevněný z 22,90 Kč na 15,90 Kč. Právě 15,90 Kč je však opět stejná cena, jako byla ta nejnižší v posledních 30 dnech a o propagovaném snížení cenovky o 30 % tak nemůže být řeč.
Ještě vypečenější je limitovaná nabídka platící do konce víkendu. Plzeňské pivo Pilsner Urquell, jež má být zlevněné o 18 % na 25,90 Kč, sice ve skutečnosti stálo v posledních 30 dnech před slevou úplně stejně a opět tak nakupující nic neušetří, v případě plnotučného trvanlivého mléka Boni si však naopak nakupující ještě připlatí. Zatímco před „akcí“ stálo 15,90 Kč, v aktuální akci, která dle tvrzení obchodu činí 26 %, je za 16,90 Kč – tedy o korunu dráž.
Novela zákona o ochraně spotřebitele přitom hovoří jasně a Česká obchodní inspekce (ČOI) upozorňuje, že k poskytnutí slevy v různé výši musí dojít bezprostředně po sobě, tedy nepřerušeně, a výše slevy se musí zvyšovat. Snížit se nesmí.
Prodávající je též povinen informovat spotřebitele o nejnižší ceně, za kterou výrobek nabízel a prodával v době 30 dnů před prvním poskytnutím slevy (z níž je sleva počítána) a cenou platnou v okamžiku nabídky. „Žádné další cenové údaje, jako je např. cena, za kterou byl výrobek nabízen a prodáván bezprostředně před poskytnutím slevy, uváděny být nemusí. Jejich uvedení může být naopak pro spotřebitele matoucí a může být posuzováno z hlediska dodržování zákazu užívání nekalých obchodních praktik. Tyto jiné cenové údaje musí být dostatečně jasně vysvětleny a nesmí vzbuzovat dojem, že jsou nejnižší cenou výrobku, za kterou jej prodávající nabízel a prodával v době 30 dnů před poskytnutím slevy,“ varuje ČOI před jednáním, které se objevuje aktuálně právě v akčním letáku Penny Marketu.
Nejde přitom o pár výjimek. Sušenka 3BIT, která je dle Penny zlevněná hned o polovinu, je ve skutečnosti také dražší a zatímco v „akci“ je nyní za 11,90 Kč, před touto „akcí neakcí“ stála v nejlevněji v posledních 30 dnech 10,90 Kč.
Podobně je na tom i drogerie. Zubní pasty se „slevou 29 %“ stojí 84,90 Kč – tedy stejných 84,90 Kč jako před zlevněním z nejnižší ceny za posledních 30 dnů. Barvy na vlasy Palette pak vyjdou v „17% slevě“ ve skutečnosti dráž hned o 20 korun. Před uvedenou slevou totiž byly v Penny Marketu nejlevněji v posledním měsíci za 69,90 Kč. V „akci“ jsou ovšem náhle za 89,90 Kč.
Dražší o korunu je též v rámci „akce“ tavený sýr. Přesto i u něj se řetězec pokouší ošálit zákazníky tvrzením o 29% slevě.
Vidinu značné úspory by lidé mohli mít též ze snížení cenovky u Ramy, jelikož uvádí, že jde hned o 53% slevu z 84,90 Kč na 39,90 Kč. Právě 39,90 Kč byla ale též nejnižší cena v posledních 30 dnech a úspora je ve skutečnosti opětovně 0 %. Útěchou však může zákazníkům Penny Marketu být, že si v tomto případě při nákupu „v akci“ alespoň nepřiplatí.
To u takových ovesných sušenek již v akci nakupující čeká platba 21,90 Kč místo dřívějších 19,90 Kč před akcí.
O 10 korun je v „36% akci“ dražší též tuzemák od značky Hanácká, jelikož oproti nejnižší ceně 109,90 Kč v posledních 30 dnech náhle „zlevněný“ stojí 119,90 Kč. Zdražení o desetikorunu najdeme též u vodky Nicolaus. Ta byla v posledních 30 dnech nejméně za 119,90 Kč, ovšem během „akce“ je za 129,90 Kč.
Káva Tchibo během „46% akce“ v podání Penny Marketu také oproti dřívější nejnižší ceně za posledních 30 dní podražila na 299,90 Kč z 281,90 Kč a v případě 200gramového balení Granka „v 25% akci“ došlo na zdražení z 59,90 Kč na 64,90 Kč.
A podobný trik Penny Marketu nekončí ani u prostředků na praní. Prací kapsle či gel Persil totiž stojí ve „slevě“ 279,90 Kč, ovšem jejich nejnižší cena za posledních 30 dnů, z níž má být sleva dle zákona vypočítávána, činí 259,90 Kč. Stejně tak aviváž Silan je v akční nabídce Penny dražší hned o 5 korun oproti ceně jaká byla nejnižší v posledních 30 dnech.
Ukazuje se tak, že „šálení zákazníků“ nekončí, přestože jsou nekalé triky obchodníků s akčními nabídkami, které ve skutečnosti žádné zlevnění zákazníkům nepřinášejí, již od loňského ledna potírány v rámci novely zákona o ochraně spotřebitele, která stanovuje jasná pravidla, jak mohou obchody v Česku nabízet zboží ve slevě.
Někteří obchodníci na zákonem stanovená kritéria neberou dlouhodobě ohled a tak se například v prvním čtvrtletí letošního roku ČOI setkávala s tím, že povinnosti v souvislosti s poskytováním slev byly porušeny hned při 178 kontrolách z celkových 477, tedy ve 37,32 % případů a v rámci kontrol ve druhém čtvrtletí letošního roku při 106 kontrolách z celkových 259. Tedy při 40,93 % z celkového počtu provedených kontrol.
Tiskový mluvčí České obchodní inspekce František Kotrba ParlamentnímListům.cz sdělil, že v prvním čtvrtletí letošního roku nabylo na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů v dozorové působnosti ČOI právní moci celkem 104 pokut v celkové hodnotě 4 329 500 korun a z velké části jde o porušení, která byla zjištěna v předchozím období, tedy v roce 2023. Od dubna do konce června 2024 pak právní moci nabylo celkově 126 pokut v celkové hodnotě 5 784 000 Kč.
Zatímco v prvním čtvrtletí nejvíce pokut obdržel Albert, ve druhém čtvrtletí největší částku musel zaplatit právě Penny Market, jehož porušování zákona přišlo na víc než 2 miliony korun.
Pokuty padaly například za to, že prodejci prodávali zboží „ve slevě“ za stejnou cenu jako byla ta původní či dokonce vyšší, anebo docházelo k tomu, že u regálů byla nižší cena, než kolik bylo zákazníkům nakonec účtováno u pokladny.
ParlamentníListy.cz Penny Market požádaly o vyjádření a tázaly se jej, proč zákazníkům tvrdí, že prodává akční zlevněné zboží, přestože se jedná ve skutečnosti o zboží, které je prodáváno za stejnou či dokonce vyšší cenu než byla ta před slevou a také na to, zdali v tomto ohledu obchod hodlá sjednat nápravu. Odpověď však na tyto dotazy dosud redakci nedorazila.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radek Kotas