S reflexí na aktuální kauzu obnažující, jak to chodí v hnutí STAN, ještě počkáme do dalších vydání. „Zdaleka totiž nejsme na konci, a tak je na opravdové hodnocení té věci ještě docela dost času. Ale omezím se na jedno konstatování, které se kauzy jaksi mimo soutěž také dotýká. Jde o vyhodnocení toho tzv. státnického projevu pana premiéra, který s velkou pompou vystoupil před národ. Mnozí si slibovali, že se ke kauze pana Hlubučka a druhého nejsilnějšího vládního uskupení STAN nějak postaví. Nikoli, nestalo se. Celý projev byl věnován tomu, jak máme být rádi, že máme tuhle skvělou vládu, jak máme pracovat více a radostněji, protože naše báječná vláda to vede znamenitě, ačkoli máme téměř nejvyšší inflaci z celé Evropy, energetickou krizi, ale že je to nezbytné a že musíme šetřit,“ uvádí pro ParlamentníListy.cz Petr Žantovský.
Řada tvrzení Petra Fialy neodpovídá skutečnosti, na což poukázal národohospodář Jaroslav Ungerman. „Ale říkal to tak přesvědčivě, že se mi vybavila stará americká manipulační technika nazývaná ‚red herring‘, neboli červený sleď. Ta spočívá v tom, že nabídnete veřejnosti nějaké tučné atraktivní sousto, abyste skryl něco, co potřebujete skrýt. Nakonec na téma této techniky byl natočen vynikající film Vrtěti psem s Dustinem Hoffmanem. V něm je velmi plasticky popsáno, jak se chová okolí mocných, když potřebuje skrýt nějaký svůj obrovský problém, jak si vymýšlí náhradní témata, stylizuje nové narativy a podobně. Přesně tohle nám předvedl pan premiér Fiala a natrvalo stvrdil myšlenku, kterou už mnozí vyslovují více či méně nahlas, že je to člověk, který se na svou nynější funkci absolutně nehodí,“ domnívá se mediální analytik.
Miliardy fuč a stávková pohotovost s prvky sehrané komedie
Ze tří mediálních záležitostí, o nichž už byla veřejnost nějakým způsobem informována, sahá jako první po té, která se týká veřejnoprávního média. „Odbory České televize vyhlásily ve čtvrtek stávkovou pohotovost. Připomenu, že generální ředitel Petr Dvořák minulý týden oznámil, že bude muset dojít k redukci výdajové stránky České televize. Týkat se má zrušení zbytečného programu ČT3, omezení nějakých aktivit na poli ČT sport v podobě nákupu těch nejdražších přenosů a tak dále. A že za to můžou politici, protože odmítají vzít na vědomí, že Česká televize je bumbrlíček, který i kdyby měl od každého občana tisíc korun měsíčně, tak mu to stále nebude stačit, protože stále bude umět tyto peníze rozhazovat do všech stran tak, jak nám to v podstatě předvádí po celé období fungování pana Dvořáka,“ poukazuje Petr Žantovský na bezednost ČT.
Vzápětí dodává, že Dvořákův předchůdce ve funkci Jiří Janeček nastřádal ve Fondu televizních poplatků díky velmi úsporné politice několik miliard korun. „A ptejme se, kde ty miliardy dnes jsou, když Česká televize není schopna pokrýt z poplatků, které průběžně vybírá, svoji produkci, natož aby na něco nastřádala. To nechť probere Rada České televize a její dozorčí komise, každopádně je to téma k uvážení velmi zásadnímu. Ta stávková pohotovost na mě dělá velmi silně dojem takové sehrané komedie. Nechci se v žádném případě dotknout odborářů, kteří to vyhlašují, ale dikce jejich prohlášení, která jdou nikoli proti vedení té televize, ale proti některým politickým exponentům nebo institucím, vzbuzují dojem, že stávková pohotovost jde panu Dvořákovi v podstatě na ruku,“ upozorňuje mediální odborník.
Požadavek ČT? Další a další peníze z kapes koncesionářů
A generální ředitel v tom umí chodit. „Najednou má v ruce argument, že když zlí politici odmítají náležitě nakrmit toho bumbrlíčka podle jeho požadavků, tak musí uspořit 910 milionu za příští dva roky, a to že je tedy katastrofa. Katastrofa ve skutečnosti je, jakým způsobem on ty úspory rozkládá. Limituje a omezuje Televizní studio Ostrava, které je dlouhodobě – desítky let – místem, odkud vychází vynikající televizní dramatika, vynikající publicistika, namnoze mnohem lepší než z centrálního sídla na Kavčích horách. A to, že sáhl šetřící rukou právě na finance Televizního studia Ostrava, není náhoda. Protože Ostraváci se logicky tomuto nápadu budou bránit. A po právu. Jak píší odboráři, Televizní studio Ostrava je součástí regionální identity. A jestli přemístí výrobu z Ostravy do Brna, tak ji vymaže,“ vysvětluje Petr Žantovský.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník