Most nám spadnul, kdopak nám ho postaví? V Americe hodně zapeklitá otázka

30.03.2024 7:40 | Zprávy

Obnova nedávno zříceného mostu v Baltimore může trvat 18 měsíců, nebo taky několik let, diskutují američtí profesoři. Náklady by se přitom mohly vyšplhat až na jednu miliardu dolarů. Samotný ministr dopravy Pete Buttigieg řekl, že na určení doby obnovy je moc brzo. Novinářům nicméně ani neřekl konkrétní částku, se kterou se pro most v Baltimore počítá.

Most nám spadnul, kdopak nám ho postaví? V Americe hodně zapeklitá otázka
Foto: Repro Youtube
Popisek: Zbořený most v Baltimore

Na severovýchodě Spojených států amerických ve státě Maryland se 26. března po nárazu nákladní lodi zřítil most ve městě Baltimore. Most, který byl otevřený od roku 1977 byl součástí dopravní komunikace a umožňoval zásobování místního přístavu.

Nyní přišly první odhady, jak dlouho bude obnova mostu trvat. Samozřejmě záleží na faktorech, profesor inženýrství z Univerzity George Washingtona tomu dává 18 měsíců až několik let, přičemž náklady by dle jeho názoru mohly dosáhnout 500 milionů nebo až jedné miliardy dolarů. Profesor zmínil vysokou cenu oceli.

Podle Bena Schafera, profesora inženýrství na Univerzitě Johna Hopkinse, by pak obnova mostu mohla trvat až 7 let.

„Doba dodání klimatizačního zařízení pro renovaci domu je nyní asi 16 měsíců, že? V současné době je v provozu několik zařízení, která se zabývají údržbou. Takže je to jako byste mi říkali, že celý most postaví za dva roky?“ nevěří profesor. „Chtěl bych, aby to byla pravda, ale empiricky mi to nepřijde správné."

Agentura AP upozornila na podobnost zřícení mostu v Baltimore se zřícením floridského mostu Sunshine Skyway Bridge. V roce 1990 do něj narazila nákladní loď. Jeho obnova pak trvala pět let a překročila rozpočet o 20 milionů dolarů.

Podobných příkladů je více – pro srovnání se lze podívat i na případ mostu Interstate 35W v Minnesotě, který se zřítil v roce 2007. Podle odborníků je lepší se pro představu, jak dlouho bude trvat obnova mostu v Baltimore, dívat na příklady z nedávné minulosti. Most v Minnesotě byl postaven za méně než 14 měsíců.

„Je to nejlepší srovnání, které pro takový projekt máme," říká výkonný ředitel Americké asociace státních silničních a dopravních úředníků Jim Tymon. „Odvedli vynikající práci, když dokázali získat potřebná povolení, aby mohli co nejrychleji provést rekonstrukci."

Problémem s obnovou mostu jsou i dohady ohledně jeho financování. Ministr dopravy Pete Buttigieg tento týden novinářům řekl, že je příliš brzy na to, aby bylo možné určit, jak dlouho bude stavba trvat, dokud nebude dokončeno vyšetřování Národní rady pro bezpečnost dopravy, které má určit stav mostu.

Ministr novinářům vysvětlil, že v rámci fondu zřízeného Bidenovou administrativou o investicích do infrastruktury a pracovních místech je k dispozici zhruba 950 milionů dolarů na pomoc při mimořádných událostech. Částku, která je k dispozici pro úsilí o obnovu Baltimoru však nepotvrdil, uvedl Forbes.

Tanner, absolvent Washington and Lee Univerzity a spoluzakladatel serveru The American Tribune Will, v souvislosti s diskusí vedenou okolo obnovy mostu poukazuje na vyvstávající otázky ohledně americké neakceschopnosti. „Je to strašně smutné, zejména pro rodiny těch, kteří byli na palubě lodi Dali a jeli přes most Francise Scotta Keye, že se zřítil,“ píše Tanner na sociální síti X. Při pádu mostu mělo přijít o život minimálně šest osob.

Tanner vše staví do kontrastu se sedmdesátými léty: „Když byl více než kilometr a půl dlouhý most v 70. letech postaven, byla Amerika úplně jiná. Mohli jsme letět na Měsíc. Lidé byli schopní a pracovití. Šílená studia ještě nečinila vzdělání bezcenným a inženýry neklepala na kolena. Regulace neznemožňovaly výstavbu.“

A jak je to teď? Tanner připouští, že stále ve Spojených státech existují talentovaní inženýři – jmenovitě zmínil společnost Space X, kterou založil v roce 2002 Elon Musk. „Někdo schopný, jako je Elon, by to ještě dokázal uskutečnit, ale dokud se na tom bude podílet režim, jehož je baltimorská vláda nepochybně součástí, a bude tlačit své mantinely na ty, kdo se to snaží postavit... tak moc ne,“ usuzuje Tanner.

A chmurně dodal, že namísto létajících aut, která si lidé v sedmdesátých letech představovali, že už touhle dobou budeme mít, má Amerika jen „zřícené mosty a rozpadající se letadla Boeing“.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Alena Kratochvílová

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Myslíte, že za to, že EU zaostává může Euro?

Mě přijde, že jsou to spíš neustálé zákazy a byrokracie, kterou si sama EU podřezává pod sebou větev. Na druhou stranu, jestli má někdo konkurovat třeba USA nebo Číně, nemyslím si, že to může být jeden stát v Evropě, a že EU má svůj smysl, jen se musí vzpamatovat a začít dělat politiku jinak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

To zvládnou, hošani, Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré Diskusemravní bahno , 30.03.2024 9:18:59
přece se nenechají nějakými "věčně ožralými mužiky" zahanbit. Touto "Biafrou ducha s atomovými bombami" jak se vyjádřila krvavá Madlén a papouškoval po ní Venca. V dubnu 2016 měl Kerčský most první pilíř ze šesti set, za dva roky ho Putin otvíral . Za volantem náklaďáku, ne nějakým stařeckým poklusem přes most, jak předvádí jeden senilní liberální demokrat, když nasedá do vrtulníku. To zmáknou, Baltimorský most, jen na to musí vytahat prachy od otroků v Evropě. Fiala rád přispěje. My už méně rádi taky.

|  9 |  0

Další články z rubriky

Hrad ve sporu s tajnými službami. Jde o Vetchého, Foltýna a sbírku na trhaviny

21:34 Hrad ve sporu s tajnými službami. Jde o Vetchého, Foltýna a sbírku na trhaviny

Šéfové českých tajných služeb vyjádřili nespokojenost s kontroverzní sbírkou na plastickou trhavinu …