Německo si schválilo dluhy. Splácení je nejasné

16.03.2025 21:23 | Zprávy

Rozpočtový výbor Německa schválil plán na 500miliardový dluh mezi CDU/CSU a SPD, avšak podle Bildu se o způsobu splácení jednalo pouze okrajově. Zatímco schválení obřích dluhů je jasné, detaily o splátkách zůstávají nevyjasněné a mají být předmětem dalších koaličních rozhovorů. FDP kritizuje rozhodnutí jako „historické protržení dluhové hráze“, varuje před dluhy, které ponesou budoucí generace.

Německo si schválilo dluhy. Splácení je nejasné
Foto: Repro Youtube
Popisek: Předseda německé CDU, Friedrich Merz

Nedělní mimořádné zasedání se konalo od 13 hodin a věnovalo se jedinému tématu: návrhu na změnu základního zákona, který by umožnil koaličním partnerům financovat 500miliardový dluhový balíček na infrastrukturu a zrušení limitů na výdaje na obranu.

Podle opozice byl hlavním problémem nedostatek odpovědí na klíčové otázky včetně nejasností ohledně toho, co všechno přesně zahrnuje termín „infrastruktura“, do které se chtějí miliardy investovat, píše deník Bild. Ministr financí za SPD Jörg Kukies ani zástupci CDU/CSU a SPD podle opozice nebyli schopni poskytnout uspokojivé odpovědi včetně informací o očekávaném dodatečném úrokovém zatížení spolkové vlády v následujících dvanácti letech v důsledku tohoto dluhu.

Plán splácení speciální dluhové banky by měl být stanoven zákonem, ale konkrétní termíny a částky nejsou určeny. FDP kritizuje výsledky dnešního jednání jako „historické protržení dluhové hráze“ a varuje, že účet zaplatí mladá generace, přičemž na splácení a úroky se podle nich nyní nedbá.

Rozpočtový expert Torsten Herbst (FDP) dodal, že Friedrich Merz se do dějin zapíše jako „hrobař dluhové brzdy“ a že „účet dostane mladá generace“.

„Hodně peněz, žádný plán,“ píše o dnešním rozhodnutí o „zvláštním fondu“ ve výši 500 miliard německý deník Welt. Z tohoto fondu by měla být financována i německá železniční síť, která je ovšem také předmětem sporů mezi CDU/CSU a SPD. CDU/CSU navrhuje oddělení železničního dopravce Deustche Bahn (DB) od státního podniku, SPD s tímto návrhem nesouhlasí. Kromě toho je kontroverzní, zda by měly být priority dány železnici nad silnicemi v rámci rozšíření investic.

„Chybí nám kombinace financování a věcného plánu,“ řekl expert na ústavní právo Georg Hermes pro Welt.

Předseda CDU, pravděpodobný budoucí německý kancléř Friedrich Merz, mezitím odmítá obvinění z volebního podvodu spojeného s jeho hlasováním pro reformu dluhové brzdy, ačkoliv před volbami jakoukoliv reformu odmítal a hájil, že dluhová brzda je pro Německo „správná“, informuje deník Tagesspiegel.

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Alena Kratochvílová

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Mgr. Ondřej Kolář byl položen dotaz

Myslíte, že je Trump ,,Putinův agend"?

Proč jde podle vás na ruku Putinovi, a proč se snaží oslabit Evropu? Vždyť upřímně ona je dost slabá i bez něj - bohužel.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Diskuse obsahuje 13 příspěvků Vstoupit do diskuse Tisknout

Další články z rubriky

Keller: Jak topkař Niedermayer vyrobil dezinformaci o trumpismu

4:44 Keller: Jak topkař Niedermayer vyrobil dezinformaci o trumpismu

NEKOREKTNĚ S KELLEREM Jak se vyrábí dezinformace. Tak pojmenoval aktuální z řady komentářů pro Parl…