Společnost OMNIPOL byla založena v roce 1934 jako obchodní divize plzeňské Škody. Během prvních let se věnovala barterovým obchodům a rychle expandovala. Před druhou světovou válkou již měla filiálky v mnoha světových metropolích, jako jsou Paříž, Londýn či New York. V průběhu války byla činnost firmy přerušena, ale po jejím skončení se společnost zaměřila na export letadel a vojenské techniky vyráběné v Československu. V roce 1953 získal OMNIPOL monopol na vývoz letounů, jako byly slavné modely L-410, L-39 nebo L-200.
OMNIPOL zažil svou „zlatou éru“ v 80. letech, kdy vyvážel stovky letadel ročně, a to zejména legendární L-39. Firma nejenže zajistila vývoz téměř 3 000 těchto letounů, ale také poskytovala kompletní technické zázemí pro zahraniční zákazníky. V roce 1989 dosáhla společnost rekordní výroby 254 letounů L-39 a 80 letounů L-410. Klíčovým představitelem tohoto úspěchu byl Ing. František Háva, otec současného majitele Richarda Hávy, který vedl letecký odbor a později se stal generálním ředitelem celé společnosti.
Po roce 1989 čelil československý letecký průmysl úpadku, ale právě OMNIPOL sehrál klíčovou roli v jeho záchraně. V roce 1996 společnost přešla do rukou Richarda Hávy, který se zaměřil na oživení české letecké výroby. OMNIPOL se pod jeho vedením stal 50% vlastníkem a investorem projektu L-39NG a L-39CW, a v roce 2022 se stal majitelem Aircraft Industries, čímž stabilizoval tradiční české výrobce letounů.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Karel Výborný