Stát by podle materiálu musel odkup nemovitosti nabídnout obci, která by do šesti měsíců musela oznámit, zda má o nemovitost zájem. Cena by byla stanovena znaleckým posudkem. Měla by být také otevřena debata k možnosti bezúplatného převodu, kterou mohou obce využít za daných podmínek už nyní. Podle materiálu by měla být stanovena jasná pravidla a měl by být rozšířen okruh případů, kdy by bylo možné bezúplatný převod od státu na obec využít.
Podle platného zákona nepotřebný majetek může stát převést do soukromých rukou, pokud o něj neprojeví zájem jiná organizační složka státu. Zákon podle materiálu neupravuje dostatečně situace, kdy nemovitosti potřebuje pro veřejný zájem obec. Pokud totiž obec nesplní podmínky pro bezúplatný převod, tedy nepředloží potřebné dokumenty o budoucím využití nemovitosti, proveditelnosti projektu z hlediska věcného, finančního a časového, má ve snaze o získání nemovitostí stejné postavení jako soukromí zájemci.
Ve výběrovém řízení, veřejné dražbě, soutěži, při přímém prodeji či směně však obec není proti soukromým firmám konkurenceschopná. Důvodem jsou regulace hospodaření a rozhodování, kterými jsou obce svázány. „Současná praxe navíc ukazuje, že absence jasných, zákonem stanovených pravidel vede k tomu, že klíčové pozemky na území dané obce dokonce v některých případech skončily v rukou spekulantů, a podstatně je tak ztížen rozvoj území obce,“ píše se v materiálu.
Praha již zahájila jednání s dalšími obcemi, Svazem měst a obcí ČR, Asociací krajů ČR a Sdružením místních samospráv ČR, které chce získat pro podporu navrhovaných změn. Novelizace by se dotkla zákona o majetku České republiky a jejim vystupování v právních vztazích, zákona o veřejných dražbách a zákona o státním podniku.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: čtk