Vedení podniku v čele s Jaroslavem Ďurišem prý odhalená pochybení bagatelizuje s tím, že podnik nijak ekonomicky nepoškodila. „Zasmluvňovací proces buď neproběhl, nebo proběhl až následně. Čili to nepochybně porušení je, ale nikdy nedošlo k žádným finančním ztrátám," cituje Aktuálně.cz ředitele Ďuriše.
Server upozorňuje na to, že ke škodám ještě může dojít, a to ne k malým. Takový případ nastane, když by se porušením zákona na nejdražším metru v historii, kde jeden kilometr přijde na 3,5 miliardy korun, začala zabývat Evropská komise. Ta má na stavbu přispět dotací ve výši 7,5 miliardy.
Zároveň prý vyšlo najevo, že objem víceprací přesáhl 40 % ceny celé zakázky a Metrostav tak stavěl ze dvou pětin jiný projekt, než který vysoutěžil. Evropští kontroloři to budou také považovat za doklad problémů na stavbě. Způsobem zadávání víceprací se prý navíc zabývá i policie.
„Je to nepochybné porušení zákona o veřejných zakázkách a Evropská komise se o to bude zcela jistě zajímat. Dle mého je tu velmi vysoké riziko, že bude s tou dotací problém," myslí si analytik Jiří Fiala z Transparency International, dodává server.
Ďuriš je přesvědčen, že dotaci obhájí
Nový šéf dopravního podniku Ďuriš je však přesvědčen, že se podaří dotace obhájit. „Náš postup je před Evropskou komisí obhajitelnější než před naším Ministerstvem dopravy. Ministerstvo k nám není příliš přívětivé," říká Ďuriš na adresu úřadu.
Auditoři pod vedením Lukáše Wagenknechta vedení upozornili na to, že u tří zakázek z loňského března a dubna dodavatelské firmy Metrostav-Hochtief, Skanska a sdružení Arcadis-Inset vícepráce nejdříve provedly a teprve poté se vytvořily dokumenty, které je „legalizovaly". Za vším měla stát dozorující firma IDS, která vše dělala podniku za zády.
Server Aktuálně.cz uvádí, že nový ředitel Wagenknechta vyhodil a jeho závěry zlehčuje. Ten tvrdí, že o některých problematických zakázkách dopravní podnik předem věděl a ve spolupráci s IDS k nim podepsal alespoň nějaké dokumenty.
„Když jsem udělal detailní kontrolu, tak je evidentní, že vždycky proběhla příslušná jednání všech zainteresovaných stran - tzn. dopravního podniku, IDS a zhotovitele. Všechna tato změnová jednání vycházela ze změnových listů, které byly podepsány a odsouhlaseny. Svým způsobem se změnové listy dají považovat za dodatky ke smlouvám," myslí si Ďuriš.
Postupy dopravního podniku při stavbě metra A Ďuriš dále obhajuje tvrzením, že zákon o veřejných zakázkách je podle něj pro velké a složité stavby, jako je metro, nevhodný.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: dkr