Skupina odborníků na jaře kabinetu doporučovala zajistit jeden tisíc až tři tisíce operátorů. V polovině září však v akci bylo pouze 578 operátorů. Jejich počet se alespoň na tisíc podařilo navýšit až 6. října.
„Jsem přesvědčen, že nefunkční trasování je jedním z hlavních důvodů, proč se v září počet nakažených tak rychle zvýšil,“ říká Michal Bláha, zakladatel webu Hlídač státu, který doporučení na svém webu zveřejnil.
Nedostatek operátorů označil zpětně za problém i místopředseda vlády Jan Hamáček (ČSSD). Na konci října proto uvedl, že by uvítal zřízení sněmovní vyšetřovací komise, aby se zjistilo, jaké chyby se při přípravě na druhou vlnu koronaviru staly.
Nedostatečný počet trasovačů byl z toho důvodu, že vláda se při jejich zajišťování spolehla na vlastní zdroje, vyplývá z dostupných informací, podle zmíněného doporučení odborníků se měli operátoři nabírat spíše z externích zdrojů.
Ministerstvo zdravotnictví se přesto dlouho nemělo k tomu, aby call centrum skutečně zřídilo. „Začali jsme to řešit až v návaznosti na vývoj situace ve druhé polovině srpna,“ přiznává exministr Vojtěch.
Výběrová řízení na dlouhodobé zajištění dostatku operátorů teprve probíhají. Vojtěch vysvětlil, proč se děje tak pozdě. „Na to, aby se vysoutěžilo externí call centrum, nebyl od nikoho žádný oficiální návrh. Nikdo s tím za mnou nepřišel,“ vysvětluje exministr Vojtěch.
Na poznámku, že se zřízením externího call centra počítal i vládní materiál, Vojtěch reagoval slovy, že za jeho implementaci zodpovídal centrální řídicí tým v čele s hlavní hygieničkou Jarmilou Rážovou. „Právě ona měla být tou, kdo měl s návrhem na zřízení externího call centra přijít,“ uzavírá.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: nab