Bude platit plánované utahování opasků, a to i v rámci tzv. konsolidačního balíčku, v příštích dvou letech pro všechny stejně? Tedy i pro státní správu a politiky? Tuto otázku si jistě musí klást značná část veřejnosti, když někdy pozoruje poněkud „zvláštní“ kroky vládní pětikoalice. Začalo to už počátkem letošního roku, kdy se vláda rozhodla snížit seniorům zákonnou valorizaci, ale samotní politikové si na svých platech bezostyšně přidali. A také v těchto dnech podobná podivná rozhodnutí stále pokračují. Vládní koalice si například v parlamentu schválila pětinásobné zvýšení limitu pro odměny a dary, které bude moci využívat vedení městských samospráv v rámci úprav v zákonu o obcích.
Ještě více rozpaků pak přinášejí nákupy různých, zejména silových ministerstev. Větší rozruch na mediální scéně třeba způsobil nákup 289 luxusnějších SUV Škoda Kodiaq RS v ceně cca 453 milionů Kč realizovaný Ministerstvem vnitra pro Policii ČR. A to zejména proto, že už v letech 2019-2020 se mělo uskutečnit pořízení nových vozů Škoda Octavia za téměř 2,3 miliardy korun pro české policisty. Opravdu je nutné v současné, krizové době pořizovat pro „muže zákona“ luxusnější vozy, když se plánuje zdražit mladým rodinám pleny, kdy se seniorům sníží valorizace penzí a podnikatelům narostou daně? Skutečně by zatím nestačilo využít jen tři roky staré oktávky i k jiným účelům pro potřeby policie? Vždyť octavie mají přece punc spolehlivých aut. K tomu se pro ParlamentníListy.cz vyjádřil i zkušený majitel jednoho většího autoservisu na Ostravsku.
„Oktávky jsou solidní auta, nijak zvlášť poruchová, která při slušném zacházení vydrží najet bez velkých, zásadních oprav klidně i 350-400 tisíc kilometrů, a to se týká ve většině případů také jejich dieselových verzí. Nevím, kolik měly ty policejní škodovky najeto, ale 3 roky stará auta vydrží ještě i několik let náročného provozu, aniž by se musela vyřazovat nebo nějak nahrazovat. Samozřejmě je otázkou jaká je o ně péče, například jaký olej se používá, a jak se s nimi jezdí,“ sdělil nám devětačtyřicetiletý Petr, který svůj autoservis s velmi dobrou pověstí provozuje už 17 let.
Výběrová řízení na nové vozy pro policii bývají někdy problematická
Na lukrativní zakázku 289 vozů Škoda Kodiaq RS v plné výbavě za cenu 453 milionů korun pro Policii ČR upozornila v minulých dnech organizace Kverulant, která jednak zpochybňuje podmínky soutěže, a které se také nelíbí, že v době rekordních deficitů státního rozpočtu se takto utrácí. Zmíněnou zakázkou se už zabývá i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), jak nám potvrdil její tiskový mluvčí Martin Švanda, který zároveň uvedl, že podnět se teprve prošetřuje a zatím není tedy jisté, zda ÚOHS zahájí správní řízení.
Podle webu Novinky.cz pak mají tato aktuálně nakupovaná vozidla Škoda Kodiaq se speciální výbavou prý částečně nahradit i vozidla Škoda Octavia, které Ministerstvo vnitra pořídilo v letech 2019–2020. Tento názor ovšem nyní poněkud rozporuje vedení Policie ČR.
„Nejedná se o žádné nahrazování řad vozidel, pouze o přirozenou obměnu a zmíněná vozidla Škoda Octavia budou nadále sloužit. Průběžně vyřazujeme stará vozidla s velkým nájezdem kilometrů, nikoliv 3 roky staré vozy. Pořízení vozidel je jednak zasmluvněno dlouhodobou smlouvou a je především z významné části financováno Evropskou unií, proto je ten zásah do státního rozpočtu mnohem nižší, než kdybychom za dva roky pořizovali vozidla v takovýchto počtech. Nehledě na to, že dlouhodobě avizujeme, že vozový park Policie ČR zastarává a toto je součástí jeho obnovy,“ sdělil pro ParlamentníListy.cz plukovník Ondřej Moravčík, vedoucí oddělení tisku Policie ČR.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Štěpán