Schází až 23 miliard korun
Laudát vyjádřil přesvědčení, že nový ministr dopravy Radek Šmerda, který rezort převzal po Vítu Bártovi (VV), se k celé situaci postavil čelem a dělá vše proto, aby Česká republika nepřišla o finanční prostředky z fondů EU. Ty by pak musela hledat ve svém rozpočtu, což by státní kasu neúměrně zatížilo.
„Věřím tomu, že nový ministr dopravy dělá všechno proto, aby se záležitosti vyřešily. Popsal nám závazky Ředitelství silnic a dálnic směrem k budoucnosti. Pokud by EU skutečně pozastavila financování, tak by to byla další špatná kapka do státního rozpočtu. Již dnes jsou uzavřeny smlouvy na závazky v celkové hodnotě 23 miliard korun," uvedl Laudát.
Urban v reakci neponechal na vládě suchou nit, když jí vytkl, že nedodržuje své vlastní vládní prohlášení. „Vláda nedodržuje své vládní prohlášení, kde řekla, že nebude snižovat finanční prostředky plynoucí do dopravní infrastruktury. Původně jsme měli 90 miliard, dnes máme jen 75 miliard korun," začal Urban zostra. Jediným řešením podle něj je, aby vláda pro příští rok navýšila prostředky Státního fondu dopravní infrastruktury nejméně o 10 miliard korun, čímž získá stát možnost finacovat stavby samostatně.
Odpovědnost nesou pravicoví premiéři
Urban ovšem Šmerdu i pochválil, prý je to první ministr dopravy, který nezametá problémy pod koberec a poctivě je představuje Hospodářskému výboru sněmovny. Jeden muž se ale slov chvály z úst Milana Urbana nedočkal. Byl to premir Petr Nečas (ODS) i jeho předchůdci na postu premiéra Mirek Topolánek (ODS) a Jan Fišer (BEZPP).
„Odpovědnost nesou také premiéři, Topolánek, Fišer i Nečas. Vláda řeší jen to, aby zůstala u moci a neřeší konkrétní problémy," zlobil se před kamerami Urban.
Může přijít sankce, 20 až 30 miliard korun
K problematice financování dopravní infrastruktury se vyjádřil také komentátor serveru Aktuálně.cz Petr Holub, který se tématu dlouhodobě věnuje. Uvedl, že Česko může v rámci sankcí přijít až o 20 či 30 miliard korun. A kdo je za to zodpovědný? Mimo jiné i ministři Bárta a Šmerda.
„Oba ministři neudělali nic špatného, ale tím to končí. Místo, aby rozkryli alespoň jednu spornou zakázku, čekali až na Evropský účetní dvůr," zkritizoval počínání šéfů resortu Holub.
Závěrem dodal, že česká situace může být ještě mnohem horší. Může se ukázat, že v neprůhledných výběrových řízeních a předraženě byla zadána celá řada staveb. Nejčistším řešením by pak podle mínění Holuba bylo udělení sankce, kdy nám může být odebráno 20 až 30 miliard korun z peněz určených na spolufinancování projektů.
Související:
Ministr Šmerda: Mám jinou představu než Bárta. Chci dát věcem nový impuls
Čeští ekologové zaujali Brusel. EU zdržuje dotace na dálnice
Vaňhová k D8: Doufám, že se přestane mluvit a začne se konečně jednat
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp