Dostat dítě na základní školu dnes mnohdy není vůbec jednoduché. Kapacity nestačí, a tak si školy pomáhají řadou kritérií. Kromě vzdálenosti od bydliště posuzují, zda je dítě pro nástup školní docházky dostatečně zralé, jestli zde již má sourozence, chodí do školky spadající pod školu nebo například jestli se angažuje v místním sportovním či jiném kroužku. To vše má podle serveru skončit.
Nyní musí škola podle výkladu ombudsmanky přijmout povinně každého, pokud náleží do jejího obvodu. „Nedoporučuji ředitelkám a ředitelům škol, aby v rámci rozhodování o přijetí dítěte jakkoli zohledňovali výsledky testu školní zralosti. Takové rozlišování dětí odporuje školskému zákonu a antidiskriminačnímu zákonu,“ uvedla Šabatová v rozsáhlé zprávě. A co dělat ve chvíli, kdy nestačí počet míst? „Pokud na to škola nemá kapacity, měla by mezi dětmi losovat,“ tvrdí ombudsmanka. Učitelé by podle ní správně neměli své budoucí žáky ani vidět. Jen tak se lze vyhnout diskriminaci.
Celý text je ZDE.
Server poukazuje na to, že ředitelé škol neoficiálně mluví o tom, že například romské děti často nejsou do školy připravené, nemají základní hygienické návyky nebo neumějí být v klidu a nevyrušovat. Školy je proto s odkazem na výsledky testů nezřídka odmítaly.
Pokud pedagogové doporučení ombudsmanky nebudou akceptovat, měla by se na ně podle Šabatové zaměřit Česká školní inspekce spadající pod Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy ČR. „Škola si musí vytvořit taková kritéria, která nebudou v rozporu se zákony. Ministerstvo souhlasí s názory ombudsmanky,“ napsala serveru Týden mluvčí resortu Jarmila Balážová. Nová metodika přijímání dětí se tedy stala prakticky příkazem.
Odborníci oslovení serverem se proti dokumentu Šabatové vyjádřili jako o neodborném a nepodloženém.
„V podstatě je tím zpochybňován celý systém, jak jej známe. Dítě, které není připraveno na školní docházku, se ve škole trápí. Paní ombudsmanka testy bere jako opatření proti dětem, ve skutečnosti je to ale přesně naopak. Jde o odborné a velmi erudované testy. Jejich cílem není diskriminace, ale pomoc dítěti a jeho rodičům identifikovat problémy a ty následně napravit,“ říká docentka Knotová.
„Doporučovaná neúčast dítěte při zápisu, dehonestace odbornosti učitelů, potlačování kompetencí vedení škol či kritika použití jednoduché diagnostiky školní zralosti a na druhou stranu vyzdvihování losování jako univerzálního spravedlivého řešení svědčí o odtržení ombudsmanky od reality,“ nebere si servítky ani Janek Wagner, šéfredaktor odborného webu pro učitele Pedagogicke.info.
„Paní Šabatová v podstatě vyzvala rodiče, aby nebrali své děti na zápisy. Je to nezodpovědné chování. Toto není role ochránkyně práv. Zasáhnout by měla vláda a od té paní se distancovat,“ říká speciální pedagožka Jana Smutná.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vam