U východních sousedů se mýto vybírá od roku 2010 satelitním systémem, který dodala a provozuje firma SkyToll poté, co se svou nejdražší nabídkou v tendru zůstala osamocena, když byli podivně vyloučeni ostatní uchazeči. Důsledky Slovensko sklízí zřejmě dodnes. Čísla ukázala, že za prvních pět let fungování systému spolknul každoročně v průměru neuvěřitelných skoro 55 procent všech vybraných kamionových poplatků. Jde o takzvanou kumulativní nákladovost, tedy jak investiční tak i provozní náklady dohromady. Pro srovnání, v Česku za prvních pět let stejný ukazatel vyšel na 35 procent. Čisté provozní náklady mýtného systému se v tuzemsku pohybují dokonce jen kolem dvaceti procent ročně. Data zjistil Inoxive při analyzování statistik českého Státního fondu dopravní infrastruktury a slovenské Národní dálniční společnosti dostupných do roku 2014.
Češi vybírají dvakrát víc mýta
Podle Ondřeje Zaorala oba mýtné systémy vznikly koncepcˇneˇ jako fiska´lni´ na´stroje meˇly vybi´rat peni´ze na u´drzˇbu a rozvoj infrastruktury. Pak se ale jejich cesty rozesˇly. „Zati´mco cˇeske´ my´tne´ si prozˇilo pouze neˇkolik experimentu° s regulaci´ (drazˇsˇi´ my´tne´ v pa´tek odpoledne) a implementaci´ telematicke´ho datove´ho rozhrani´, ze slovenske´ho syste´mu se stal silnicˇni´ dozorcˇi´,“ vysvětluje Zaoral. Ji´zda se zapnutou palubni´ jednotkou je na Slovensku totiž povinna´ i na nezpoplatneˇny´ch silnici´ch prvni´, druhe´ i trˇeti´ trˇi´dy. I když se na Slovensku vybírá mýtné na větším rozsahu zpoplatněné sítě než v Česku, vyberou tam jen polovinu tuzemských příjmů, které již pravidelně atakují desetimiliardovou hranici.
Na Slovensku je mýto jako služba
U obou systémů se kromě používané technologie liší i pořizovací model mýta. Český mýtný systém si stát v roce 2007 pořídil do svého majetku a dodavatele (Kapsch) nechává 10 let mýto provozovat. Slovenský model je odlišný. Státu, resp. Národnej dialničnej spoločnosti z mýtného systému nepatří nic. NDS si celé mýto pořídila jako službu, přičemž NDS si může definované části systému od SkyTollu během trvání smlouvy odkoupit za cenu stanovenou auditorem a následně provozovat sama. Ojedinělou variantu pak zastupuje Rakousko. Ambice tamní státní správy – silniční firmy Asfinag – sahají daleko, když se profiluje mezinárodně jako inovátor a nositel mýtného know-how. Asfinag mikrovlnné mýto vlastní a najímá si na provoz jen specializované subdodavatele na konkrétní činnost.
SkyToll a byznysy bez tendru?
Podle některých zdrojů si SkyToll na Slovensku přišel v posledních letech bez tendru na další miliony eur. Realizoval totiž pro stát razantní rozšíření mýtného systému o dalších takřka 16 tisíc kilometrů sinic nižších tříd, na kterých se ale mýto od kamionů nevybírá a firma na ně jen „dohlíží“, samozřejmě za zvýšené provozní náklady. Otázky vyvolává i příprava slovenského mýtného systému na zavedení jednotného evropského elektronického mýta, na které rovněž nemělo proběhnout výběrové řízení.
Nejasné je, kdo za SkyTollem, který získal od státu byznys snů, ve skutečnosti stojí. Poté, co firmu před několika lety překvapivě koupil Petr Syrovátko, majitel libereckého Syneru, rozjely se spekulace, že tak učinil pro svého kamaráda, nejbohatšího Čecha Petra Kellnera. To představitelé SkyTollu nedávno na tiskové konferenci rázně odmítli. Kde je pravda, se dá ale dopátrat jen těžko – pozadí za slovenským mýtem kryje spletenec firem končící kdesi v daňovém ráji. SkyToll a.s. (SK) je vlastněn firmou Ibertax a.s. (SK). Tu zase vlastní Rehlingen a.s. (CZ), tu pak vlastní společnost Sevenra, N.V. (Nizozemí) a tu nakonec ze 100 % jakýsi Anuket Limited (Kypr).
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: pas