"Určité síly využívají uprchlíky jako nástroj ke změně Evropy, k vytvoření nového evropského člověka. Tato nová Evropa bude plány evropských konstruktivistů pak plnit lépe než fragmentované evropské národy, které nejeví moc chuti se mísit a spojovat. Spouští se obrovský sociální experiment. Migranti sem nepřicházejí proto, stát se Čechy, Němci, Švédy, ale aby dále žili jako Somálci, Afghánci, Syřané, nicméně o něco lépe. Oni budou největšími oběťmi tohoto experimentu," prohlásil také Jiří Weigl, jenž vystudoval arabistiku a orientalistiku. Stalo se na konferenci "Imigrace. Co v jejím důsledku můžeme ztratit a co získat?", kterou pořádala Strana svobodných občanů v sále Plzeňské restaurace Obecního domu v Praze.
Potřeba podpory Izraele
"Neexistuje univerzální právo člověka na migraci. Je třeba souhlasu obou stran. Toho, kdo zve a toho, kdo přichází jako host. Každý dům má svá pravidla. Nezavírá se vchod, ale když tam budou chodit vandalové nebo bezdomovci, tak se nájemníci dohodnou dveře zavírat. My máme právo někoho pustit do naší země, ale není to povinost. Může to být obohacující, ale i ne. Cizinec má práci, firma má zaměstnance, spotřebitel se dostane levněji k výrobkům. Nicméně zkušenost z mnoha zemí západní Evropy není vždy hrou s pozitivním součtem. Mnoho migrantů práci nesežene, nezžije se s prostředím, dá se na cestu kriminiality či se přikloní k extremismu," sdělil předseda Svobodných Petr Mach na úvod s tím, že ideologie multikulturní společnosti je nefunkční.
Podle něj bychom měli přemýšlet, jak se postavit přívalu lidí. "Zlo v Sýrii je teroristická organizace, která si dala do svého názvu náboženství, tedy Islámský stát. Kurdská domobrana v Iráku s ním bojuje. Je sympatické, že jsme jim poslali 1000 samopalů. Podpořit by se měl i Izrael. Proto se mi nelíbí jak EU rozeštvává vztahy s Izraelem ohledně nálepkování výrobků z židovských osad na palestinském území. I tak tam jsou Arabové, co vyznávají umírněný islám. Trápí je konflikt o území. Žijí mírumilovně. Izrael považuji za spojence, pomáhá Kurdům a syrským Drúzúm," dodal s tím, že pro Svobodné je ohledně migrace inspirativní Austrálie. EU by se měla dohodnout s Tureckem na tom, že by financovala uprchlická zařízení na jeho území. Tam by byli vybíráni lidé pro azyl.
Omezování migrace, omezování svobody
Chandran Kukathas, vedoucí katedry politických teorií na London School of Economics a autor knihy "Liberální souostroví: teorie rozmanitosti a svobody" naopak zastává liberální politiku otevřených hranic. Podle něj nejsou žádné hranice zcela uzavřené. "Anglická vláda se snaží kontrolovat imigraci. Kontrola je drahou cenou za omezování svobody, ale ne pro imigranty, víc pro občany té které země. Právo je totiž přizpůsobeno kontrole emigrantů. Omezování migrace je tudíž omezováním svobody. Emigrace může mít pozitivní vývoj," sdělil.
Bývalý kancléř Jiří Weigl je autorem knihy Bez iluzí ve světě kolem nás. S exprezidentem Václavem Klausem nedávno dopsal novou knížku právě o migraci. "Jindy by mi v pátek večer bavit se o migraci připadalo bizarním trávením volného času, dnes je to ale závažné. To, co se rozběhlo na konci léta, se dnes na Evropu valí jako sněhová koule," zmínil na úvod.
Organizovaný transfer uprchlíků
"Současná migrační krize je navíc jiný fenomén než běžná migrace, o které rádi hovoříme. Migrace je přirozený jev a existovala vždy v lidské společnosti. Vždy do center ekonomiky a politiky směřovali lidé za prací a obchodem. O této migraci nechci hovořit. Dnes je fenomén jiný. Jsme konforntováni s masovou migrací. Je to jiné, než individuální pohyb jednotlivců hledajících štěstí za hranicemi domova. Masová migrace je fenomén s odlišnou povahou a nelze k ní mít takový přístup, jaký máme k jednotlivcům. Desítky, stovky, to je v pořádku. Když se ale dávají do pohybu národy, hranice překračují desetitisíce a statisíce, hrozí, že tato masa změní celá území. My ale nejsme schopni poskytnout pomoc celým národům v tísni. Kulturní revoluce byla jedním z největších neštěstí lidstva a zemřelo při ní stejně lidí jako ve válkách. Kdyby ale USA otevřely dveře, tak by už Spojené státy americké neexistovaly. Totéž platí pro Evropu," prohlásil dál Weigl.
Vlastní příčina uprchlické krize podle něj leží v Evropě a evropské politice. Leží v evropském sociálním státě, který přitahuje migraci. Od počátku se současně jedná o velmi ostrý ideový střet napříč Evropou. Střet výrazně překresluje tradiční pravolevé schéma jak jsme si na něj zvykli. Významná část mainstreamu imigraci do Evropy vítá. Z praktických kroků evropské politiky je vidět, že nedělá nic významného proto, aby byl příliv zastaven.
"Zelení, aktivisté a Merkelová jsou stejní. Evropské elity jednají nepochopitelně. Německý vicekancléř Sigmar Gabriel řekl, že by měli být emigranti dováženi do Evropy orgány EU a transportními prostředky EU, aby nedocházelo k utrpení lidí. Německý prezident zase řekl, že Německo nemá být vnímáno jako země bílých, německy mluvících křesťanů, ale je třeba z něj udělat barevnější entitu. Není možné ten transfer organizovat ilegálně a bez států, jde tudíž o organizovaný transfer statisíců lidí do Evropy. Neplatí už mantry, které EU prezentuje. Třeba princip udržitelnosti, princip předběžné opatrnosti a tak dále," podotkl s tím, že budou vznikat ghetta, paralelní společnosti a distanc mezi emigranty a původní společností se bude prohlubovat.
Nový a starý svět
Podle britského politologa Kukathase nejsou současní migranti moc odlišní od Evropanů. "Odstěhoval jsem se do Austrálie z Malajsie, jsem hindú. Když jsem tam přišel, pochopil jsem hned soukromé vlastnictví a tak dále. Migranti chtějí přijít s byznysem, chtějí se stát taxikáři, obchodníky a tak. Lidé jsou velmi adaptabilní. Masová migrace není nová věc. Multikulturalismus funguje v Austrálii, na Novém Zélandě, v USA a v dalších zemích," dodal.
Na jeho dotaz, proč si ostatní mluvčí myslí, že je multikulturalismus nefunkční, Weigl podotkl: "Je rozdíl mezi společnostmi, které vznikly emigracemi ze všech zemí světa, tedy novým světem a mezi starými národními společnosti. Národní společnosti jsou málo tolerantní. Národní společnosti jsou kompaktní a homogenní a je těžké je odstranit. Vzniká paralení společnost migrantů a nespokojenost je na nich evidentně vidět."
Místopředseda Svobodných Jiří Payne později ocitoval zakladatele analytické psychologie Carla Gustava Junga: "Ve studii o nacionalismu napsal, že v evropské psychice jsou archetypické síly, které jsou schopné rozmetat evropskou civilizaci. Tyto bestie pospávají dokud je blahobit a když není, tak rozmetají vše, co zde je. S nevraživostí vůči islámu se obávám, že jsou mírně probuzené. Je to vážná věc, jde o zachování naší civlizace."
- Další reportáže ČTĚTE ZDE
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Rychetský