Evropský parlament před několika dny schválil návrh, který má od roku 2035 zakázat prodej nových osobních aut a lehkých užitkových vozů se spalovacími motory. Přísnější normy pro emise CO2 mají přimět automobilky, aby přestaly vyrábět auta se spalovacími motory a zaměřily se na elektromobily. Opatření je součástí klimatického balíčku Fit for 55, jehož cílem je výrazně snížit emise skleníkových plynů do roku 2030, aby do roku 2050 EU dosáhla uhlíkové neutrality.
Z 21 českých europoslanců pro hlasovali pouze tři pirátští europoslanci (Mikuláš Peksa, Marcel Kolaja, Markéta Gregorová) a Luděk Niedermayer z TOP 09. Předseda Evropské Pirátské strany Mikuláš Peksa vysvětlil svůj postoj v anketě ParlamentníchListů.cz: „Postupné snižování emisí skleníkových plynů se týká všech sektorů včetně automobilové dopravy. Smyslem je řešit závislost na fosilních palivech a dopady klimatické změny, jako jsou sucha nebo povodně. Toto opatření je navíc uděláno tak, aby řešilo nová auta, nedotklo se ojetin a obchodu s nimi.“
Čím si však vysvětluje převážně negativní postoj české politické scény v této záležitosti? „Myslím, že se bezemisní doprava stala trochu obětí kulturní války, lobbingu za zachování fosilních paliv, a tedy i vazeb na Rusko. To se nám bohužel v Česku děje i u dalších témat, jako jsou moderní energetika, průmysl nebo zemědělství, kterých se snižování emisí týká. Čeští politici pak tráví hodně času abstraktnějšími diskusemi o různých ideologiích, ale reálně tím vůbec nic a nikoho neovlivní. Moderní čisté pohony se do roku 2035 pohodlně prosadí, elektroauta prostě stále zlevňují a jsou stále efektivnější. Na Evropě a státech je připravit jim potřebnou infrastrukturu, ne brečet nad minulostí,“ konstatoval Mikuláš Peksa.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Oldřich Szaban