Ani v úvodu roku nevycházejí inspektoři Státní zemědělské a potravinářské inspekce naprázdno, když zamíří na kontroly do prodejen velkých obchodních řetězců. Ke komunikaci se spotřebiteli využívá tento orgán státního dozoru zejména nad bezpečností, jakostí a řádným označováním potravin facebookový profil Potraviny na pranýři. „Je potřeba si uvědomit, že rozhodujícím činitelem pro jakákoli vyjádření ze strany novinářů, znalců trhu či dozorových orgánů by měl být pohled zákazníka. Tento fakt se často opomíjí. Problémové hodnocení stavu našeho trhu mnohdy, bohužel, naráží na u nás platnou a pro oblast maloobchodu nebo obchodu vůbec ne zcela dokonalou a transparentní legislativu,“ říká pro ParlamentníListy.cz Zdeněk Juračka, čestný předseda Asociace českého tradičního obchodu.
Než okomentuje konkrétní příklady porušování předpisů či zavedených obchodních praktik ze strany aktérů působících na našem trhu, uvádí příklad, který přímo nesouvisí s kvalitou prodávaných potravin, ale je pro přístup legislativců k tvorbě nových zákonů typický. „Už mnoho let se totiž řeší a diskutuje problematika otevírací doby v maloobchodním prodeji. Podle nejen mého názoru zde byl a nadále je přehlížen a prakticky vyloučen názor zákazníka. Přitom by však i v tomto procesu rozhodování měl být rozhodujícím faktorem. Ptám se, proč má o otevírací době o svátcích či jindy rozhodovat Parlament zákonem, když je přece logické, že by tato problematika měla být řešena výhradně z pohledu a podle přání zákazníka. Vždyť pokud zákazník projeví zájem nakupovat o svátcích či v jinou dobu a obchodník a tržní prostředí vůbec je podle svých ekonomických a organizačních možností ochoten mu své služby nabídnout, pak nechápu, proč má v tomto případě do vztahu zákazníka a prodejce vstupovat zákon,“ poznamenává Zdeněk Juračka.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník