V úterý večer před kamerami České televize změřili síly politici z Jihočeského kraje. Diváci dostali možnost porovnat dosavadního hejtmana Jiřího Zimolu (ČSSD), poslankyni hnutí ANO Andreje Babiše Radku Maxovou, která by se ráda stala hejtmankou, či poslance Jana Zahradníka z ODS. Spolu s nimi do studia dorazili Svatomír Mlčoch (Zelení), Pavel Hroch (Jihočeši), Pavel Talíř (KDU-ČSL), Petr Braný (KSČM) a Jiří Švec za koalici Pro jižní Čechy, která zahrnuje i Starosty a nezávislé a TOP 09.
Proč bychom nenechali Rakušany dostavět naši dálnici?
Lídři se tradičně shodli na tom, že je třeba zapracovat na dopravní síti v kraji. Maxová prozradila, že se na ni obracejí starostové s tím, že dosavadní vedení koalice ČSSD a KSČM poněkud zanedbalo rozvíjení venkova. Dosavadní hejtman Zimola všem připomněl, že je na prvním místě třeba sestavit funkční krajskou koalici. „Lidé mají plné zuby politikaření, toho, jak se na mnoha radnicích rozpadají koalice. Lidé by měli vidět, že se politici nehádají a pracují pro ně. To je prvotní záležitost. Jako druhý je krajský rozpočet,“ konstatoval Zimola s tím, že bez rozpočtu by to přece nešlo.
Zahradník z ODS zmínil dostavbu dálnice D3 z Prahy do jižních Čech a dál do Rakouska. „Pro nás je prioritou dostavba dálnice D3. Měli bychom shromažďovat peníze na výkup pozemků pro stavbu dálnice,“ doporučoval Zahradník. Lidovec Talíř nabídl další řešení. „Proč bychom to nedali společnosti, která tuto dálnici staví v Rakousku. Je to byznys, ale pracují tam i naši zaměstnanci,“ konstatoval lidovec. Švec si na závěr prvního kola debaty posteskl, že kraji chybí vize dalšího rozvoje, což je velká škoda. Z debaty se zdá, že jsou si názory politických lídrů blízké, tak se to možná změní.
Jeden pokoj za šest tisíc...
Následně se politici přeli o tom, jak podpořit výstavbu nového bydlení pro mladé lidi. Maxová konstatovala, že se o to stará především ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová. Ve studiu však také zazněla myšlenka, že by se do toho měl zapojit i kraj a fungovat jako prostředník mezi ministerstvy a obcemi.
Mlčoch varoval před hypotékami. „Mnoho lidí má tak těžkou životní situaci, že svou situaci řeší hypotékami,“ upozornil. Obratem dodal, že splátka hypotéky polyká nemalou část rodinného rozpočtu, a to je problém. Volal proto po projektech sociálního bydlení. Současná koaliční vláda ČSSD, ANO a KDU-ČSL připravuje zákon o sociálním bydlení, ale podle Maxové to není ten nejlepší zákon. „Ten zákon dává starostům pouze povinnosti, ale nedává jim k tomu žádné kompetence,“ rozohnila se dáma, který si rýpla do své kolegyně, ministryně práce a sociálních věcí Michaely Marksové (ČSSD). Zimola jí dal za pravdu, i podle jeho názoru se bude muset zákon změnit.
Švec nabídl odlišný pohled na problém. „Já si nemyslím, že by bylo až tak těžké v našem kraji sehnat bydlení. Dnes se nevyplatí si byt pronajímat, dnes se vyplatí vzít si hypotéku, protože úroky jsou dnes výhodné,“ doporučil Švec občanům. Uznal, že starší občané či hendikepovaní občané mohou mít problém s bydlením, ale rozhodně to prý neplatí o všech občanech kraje. Zahradník mu dal za pravdu. Připomněl, že Jihočeský kraj je otevřený turistům a Jihočeši za to do jisté míry platí daň. „Musíme si vybrat, jestli chceme být krajem uzavřeným nebo otevřeným. Já bych byl jednoznačně pro otevřenost,“ zdůraznil.
Komunista Braný naproti tomu doporučil zastavit privatizaci městských bytů. Dluhy rodičů pak totiž mohutně dopadají na jejich děti. Mlčoch se postavil na jeho stranu, když představil příklad třicetiletého muže, který je nucen za jeden jediný pokoj platit šest tisíc korun. To ukazuje, že otázka bydlení je opravdu palčivým problémem občanů a je třeba ho řešit.
Budeme do Prahy z Budějovic létat?
Ve druhé polovině pořadu se hosté věnovali tématu čerpání evropských dotací. Občané v regionu mají za to, že jsou tyto dotace zneužívány. Hroch doporučoval využít dotace na opravu silnic druhé a třetí třídy. „Kraj by neměl zapomínat na venkov,“ upozorňoval host, Zimola se okamžitě bránil, že si radnice na opravy silnic úspěšně peníze čerpaly. Švec se následně postavil na stranu Hrocha. „Stačilo by nerealizovat zbytečné projekty typu jihočeského letiště,“ rýpl si. „V loňském roce odbavilo 116 platících cestujících,“ pokračoval v palbě. Město a kraj nalily do letiště desítky milionů korun, takže lze říci, že na jihu Čech existuje pomalu nejdražší letiště v zemi. A Mlčoch od Zelených se k nim přidal. Když do jihočeského letiště nateklo tolik peněz – už miliarda korun, je třeba se ptát, co za ty peníze máme. Dočkají se snad občané Jihočeského kraje toho, že budou do Prahy dříve létat, než jezdit po dálnici?
„Na začátku tady pan Švec říkal, že tady chybí vize, ale to letiště představuje tu vizi. Bavme se o tom, že letiště bude do budoucna velmi dobře sloužit jižním Čechám. Nemanipulujte tu s čísly a bavme se o tom, jaký potenciál má letiště do budoucna.“ Švec se však nedal zahnat do kouta. Kraj se teď prý zaklíná čínským investorem, jenže není jasné, jak to skončí. Proto by stálo za úvahu rozparcelovat pozemky pod letištěm a prodat je. Zahradník jako první hejtman kraje tento projekt spolu s pozdějším hejtmanem Zimolou rozvíjel, takže příliš nepřekvapí, že se projektu letiště zastával. „My se nenecháme zastrašit teroristy, létání je stále budoucností dopravy,“ hřímal Zahradník.
Švec si přesto trval na svém. Právě na příkladu letiště se ukazuje, že kraj nemá vizi. Místo letiště by se prý v kraji měla budovat tzv. chytrá infrastruktura ve městech. Zimola mu tady dal za pravdu, jen si dovolil dodat, že kraj již koncepci chytrých měst přátelských občanům rozvíjí, pan Švec si toho prý možná jen nevšiml.
Šílený projekt za skvělé evropské dotace
V závěru hosté téma letiště opustili a vrátili se obecněji k tématu dotací, čerpání, zneužívání dotací a stíhání zneužívání dotací. „Z celostátních projektů je docela šílený projekt to splavnění Vltavy. Tam jezdí jedna lodička, ta jezdí v úterý a pak ještě o víkendu,“ upozornil Mlčoch, který zadoufal, že podobné projekty v budoucnu zmizí.
Průzkum pro Českou televizi však také ukázal, že místní občané příliš nedůvěřují justici, pokud jde o zneužívání dotací. Bezvýhradně justici věří jen dvě procenta dotázaných, což je prý líto panu hejtmanovi. Zimola zdůraznil, že důvěra v justici je zásadním pilířem demokratického režimu. „Komu bychom měli jinému důvěřovat než nezávislé justici,“ dal hejtmanovi za pravdu Talíř. Obratem také dodal, že z evropských dotací by bylo dobré podporovat menší množství projektů, ale o to kvalitnějších.
Stojí ovšem za pozornost, že lídr zelených Mlčoch, který v úvodu tématu jeden projekt označil za šílený, najednou ze všech sil evropské dotace hájil. „Díky eurodotacím jsem mohl do Prahy přijet mnohem rychleji než dřív, protože u železničních koridorů měly smysl. Ještě předtím jsem jel trolejbusem zakoupeným z prostředků EU a ještě předtím jsem se prošel po lávce opravené z dotací. Takže ono to není tak, že dotace jsou špatně, špatně jsou jen některé projekty,“ prozradil divákům.
Komunista Braný mu dal za pravdu. Bez dotací se prý především menší obce a města neobejdou. Je navíc přesvědčen, že dávat černého Petra justici není úplně šťastné. K úspěchům se hlásí mnoho lidí, ale když se objeví nějaký problém, hledá se, na koho to hodit. Tady se nabízí i justice, ale to podle Braného není v pořádku.
Hroch se Zahradníkem se nakonec shodli na tom, že jsme takřka v polovině programovacího období, v němž se peníze nedaří čerpat. Hrozí tady prý, že nevyčerpáme zdaleka všechny peníze, které bychom dostat mohli. „Už je konec roku 2016 a nula nula. Zatím je vyčerpáno osm procent a neumím si představit, že v té druhé polovině nějak zrychlíme, byť bych za to byl rád,“ varoval Hroch.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp