Jiří Dienstbier nedávno řekl, že před pěti lety cítil, že dřív kandidování mělo větší smysl než teď. „Ano, ale mluvil jsem o své osobní pozici, ne obecně, je důležité, aby byli zajímaví kandidáti i v této prezidentské volbě,“ upřesnil s tím, že tehdy byl kandidátem sociální demokracie, která byla opoziční. Sdělil také, že mohl vést kampaň na tématech, jako jsou spravedlivý stát, dostupnost zdravotní péče, vzdělání, zatímco dnes převládají spíše kulturní témata, a to je značný rozdíl. „Je tu i znát větší napětí a strach, které souvisejí s evropskou migrační krizí,“ dodal.
Podle Dienstbiera je logické, že kandidáti hovoří o tématech, která jsou dnes zajímavá, a připouštějí, že prezident těžko zasáhne do zdravotnictví a vzdělání. „Je ale pravda, že celkovou atmosféru ve státě změnit lze, to Miloš Zeman dokázal, když společnost rozdělil,“ řekl s tím, že Zeman společnost strašil, aby jí následně mohl dělat ochránce.
Dienstbiera tvrdí, že je dobře, když současní kandidádi prezentují úplně jiný postup a snahu sjednocovat lidi než současný prezident. „Nabízejí představu, že můžeme být dobří, úspěšní a že dokážeme překonat krizi, to je správná role prezidenta,“ míní a dodává, že se kandidáti jen vymezují vůči aktuální situaci.
Jediný, kdo do prezidentských voleb může zásadně promluvit, je podle Jiřího Dienstbiera Mirek Topolánek. „Ano, hlavně tedy z kandidátů, kteří se objevili na poslední chvíli. Hlavně proto, že Topolánek je popsaný list papíru spíše v horším světle, ale svou výrazností může lidi hodně oslovit,“ dodal.
Nejtěžší prý teď pro kandidáty bude dokázat, že oni jsou tou správnou alternativou. „Záleží, v jaké pozici půjdou do finále z hlediska veřejné podpory, a také průzkumy lidi dost ovlivňují. Klíčové budou televizní debaty,“ je si jistý Dienstbier.
Pro Dienstbiera byla prý největší zkušenost, že do boje o Hrad šel sám za sebe. „Je to velká odpovědnost, ale bez dobře postaveného týmu by to nešlo,“ říká. Rada, kterou by kandidátům senátor na závěr dal, je, že by měli zastávat jednoznačné postoje a být srozumitelní pro voliče.
Podle názoru politologa Miloše Brunclíka očekává veřejnost na post prezidenta člověka, který osloví širší veřejnost, nejlépe kdyby to byl nějaký nestraník nebo nadstraník. „I Klaus a Zeman se snažili vystupovat jako nadstraníci, i když ne vždy se jim to dařilo. Myslím, že se jim i podařilo stát se z bytostných straníků opravdu nadstraníky, už když vstupovali do funkce, tak jako bývalí premiéři měli ke svým stranám veliký odstup,“ řekl.
Finální úspěch podle Brunclíka zavisí nejvíce na zviditelnění, alespoň u těch, které veřejnost tolik nezná, samozřejmě to neplatí u Zemana a Topolánka.
Jedním z vlivných nástrojů kandidátů, jak lidi zaujmout, je marketing. Ředitel maketingové agentuy Petr Andrýsek potvrzuje, že jednou z velmi důležitých součástí marketingu pro ovlivňování lidí jsou sociální sítě. „Sociální sítě při volbách prezidenta mohou k výběru občanů velmi přispět, na druhou stranu kandidáti málo pracují s daty a využívají sítě jen z pětadvaceti procent, to nemá efekt,“ řekl a dodal, že Facebook je levné médium a kandidáti by přímo měli zatapetovat zdi sociálních sítí svou osobou.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: dah