Trump může slibovat. Ale elektromobily prý zastavit nemůže. Jen zpomalit

23.10.2024 17:10 | Monitoring

Republikánský kandidát na prezidenta Donald Trump si jako jedno z předvolebních témat vybral „okamžité ukončení podpory elektromobility“. Jenže podle analytiků má vlastně jen omezené možnosti, jak toho dosáhnout, a navíc přechod na elektromobilitu ve Spojených státech už prý nelze zastavit. Automobilky do elektromobility věnovaly už tolik peněz a zaměstnaly v tomto odvětví tolik lidí, že je situace prý nezvratná. Navíc i mezi republikány je celá řada podporovatelů elektroaut.

Trump může slibovat. Ale elektromobily prý zastavit nemůže. Jen zpomalit
Foto: Zbyněk Pecák
Popisek: Elektromobil - ilustrační foto

Stačí zmínit miliardáře Elona Muska, který se veřejně postavil za kandidaturu Donalda Trumpa a obecně vystupuje proti establishmentu Demokratické strany. Netřeba připomínat, že Musk je majitelem společnosti Tesla, nejúspěšnější americké automobilky zaměřené na elektromobilitu.

Trumpův vztah k elektromobilitě byl ještě nedávno spíše nejasný. V rozhovoru pro Bloomberg například uvedl, že „proti elektromobilům nic nemá“. Před volbami ale najel na kritickou notu a na elektromobilech mu vadí zejména jejich vysoká cena nebo menší dojezdová vzdálenost.

„Ukončím mandát pro elektromobily hned první den,“ říká nyní na svých předvolebních akcích. Reaguje tím pravděpodobně na plán Bidenovy administrativy, aby do roku 2030 byla polovina prodejů nových automobilů elektrická.

Trump se zatím vyjadřuje nejasně o tom, jak by jeho budoucí administrativa chtěla elektromobilitu brzdit. Odborníci tvrdí, že existuje jen několik pák, za které by exekutiva mohla zatáhnout. A tyto páky podle nich budou mít pravděpodobně jen malý vliv na prodej elektromobilů a společnosti uvádějící na trh nové modely.

„V tuto chvíli je přechod nevyhnutelný. Nelze ho zastavit, a i když jeho zpomalení může některým společnostem zlepšit krátkodobé výnosy, dlouhodobé vyhlídky jakékoli společnosti to poškodí,“ uvedl Nick Nigro z poradenské společnosti Atlas Public Policy.

Nigro a další tvrdí, že nejsnadnějším cílem elektromobilního průmyslu, na který by se dalo z Oválné pracovny udeřit, by byly spotřebitelské pobídky, konkrétně daňové slevy v hodnotě až 7 500 dolarů na elektrické vozidlo, které poskytuje zákon o snížení inflace. Trump by se buď pokusil najít dostatečnou podporu pro zrušení legislativy v Kongresu, nebo by mohl ztížit nárok na tyto úlevy v případě, že se součástky elektromobilů vyrábějí mimo USA. Druhá Trumpova administrativa by také mohla jednostranně zrušit daňové úlevy pro elektromobily na leasing.

Bílý dům však nemá žádnou kontrolu nad pobídkami, které poskytují jednotlivé státy a energetické společnosti zaměřené na zelený průmysl. Finanční pobídky pro elektromobily nabízí sedmnáct států napříč USA, přičemž některé z nich dokonce převyšují federální příspěvek. Například řidiči v Coloradu mohou získat 5 000 dolarů za nákup vozidla na baterie a 6 000 dolarů za výměnu starého auta na benzín.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Jakub Makarovič

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Myslíte, že za to, že EU zaostává může Euro?

Mě přijde, že jsou to spíš neustálé zákazy a byrokracie, kterou si sama EU podřezává pod sebou větev. Na druhou stranu, jestli má někdo konkurovat třeba USA nebo Číně, nemyslím si, že to může být jeden stát v Evropě, a že EU má svůj smysl, jen se musí vzpamatovat a začít dělat politiku jinak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vánočku koupit, nebo upéct? Spočítali jsme vám to

20:20 Vánočku koupit, nebo upéct? Spočítali jsme vám to

Vyplatí se domácí pečení vánočky? A co čeká na zákazníky, kteří chtějí ušetřit a v obchodě zakoupí u…