Netradičního pořadatele měla předvolební debata kandidátů na primátora hlavního města. Do auly Domu dětí a mládeže na Praze 2 si je pozval Pražský parlament dětí a mládeže. Účast přijali Zdeněk Hřib (Piráti), Patrik Nacher (ANO), Jan Čižinský (Praha Sobě), Anna Šabatová (Solidarita – ČSSD + Zelení + Idealisté + Budoucnost). Petr Macinka (Motoristé sobě), Milan Krajča (KSČM), místo lídra Bohuslava Svobody zaskočil Ondřej Martan (SPOLU – ODS + TOP 09 + KDU-ČSL) a Petra Hlaváčka nahradil Antonín Klecanda (STAN). Šlo o akci primárně určenou prvovoličům, jíž se v hojném počtu zúčastnili a aulu zcela zaplnili studenti pěti středních škol.
Panelovou diskusí moderoval Konstantin Sulimenko, který v úvodu přítomné politiky poněkud zaskočil, když od nich nechtěl slyšet, co jako možní primátoři plánují ve funkci udělat, ale naopak co neudělají, tedy na čem by se dalo ušetřit. „Kdybych chtěl být jízlivý, tak bych řekl nekupovat kávovary za sto tisíc korun do kanceláře primátora,“ rýpnul si Milan Krajča do prvního muže na radnici. „My jsme motoristé, my víme, že čas jsou peníze, a proto chceme šetřit Pražanům čas strávený v kolonách, takže naše úspora bude ve zprůjezdnění Prahy a odstranění obrovského množství bariér, které byly řidičům a motoristům zbytečně nakladeny do cesty. Škrtali bychom i v podporách prapodivných neziskovek a prapodivných Pražských inovačních institutů, které netransparentně hospodaří,“ poukázal Petr Macinka na vytvořený institut, z jehož čela se musel pakovat „elf“ Bob Kartous.
Po Praze budeme asi jezdit na velbloudech
Bezkonkurenčně nejvíc však v zahřívacím kole udivila jediná dáma ve společnosti mužských konkurentů. „Myslím si, že je možné na dlouhou dobu odložit stavbu okruhu, aby se ukázalo, jestli je vůbec potřeba. Myslím si, že je v tuto chvíli zapotřebí investovat do jiných věcí a především do lidí a do ochrany klimatu,“ konstatovala Anna Šabatová. Vedle sedící Petr Macinka to doprovodil gestikulací, která mohla připomínat ťukání si na čelo. „Pražský okruh nestaví Praha, Pražský okruh neinvestuje Praha, tak i těžko na něm bude Praha šetřit,“ upozornil poté Ondřej Martan, že bývalá ombudsmanka není příliš v obraze, co se týká základních znalostí o městě, které by z pozice primátorky chtěla řídit, protože investorem Pražského okruhu je stát.
Petr Macinka (motoriste) dela nechutne grimasy pokazde, kdy mluvi Anna Sabatova (solidarita) pic.twitter.com/Ewo4usPztW
— ?eodor (@krysodor) September 15, 2022
První zvolené téma debaty – doprava a případné zavedení mýta – na úvodní slovní přestřelky plynule navázalo. „Pražský okruh je o naprosto seriózní diskusi mezi městem Praha a státem. Pokud se diskuse nevede jenom proto, že premiér je Babiš a s tím se nebavíme, tak je to zločin proti Pražanům. Těm je jedno, kdo je premiér. Pražané, ale i celá Česká republika potřebují naprosto klíčovou stavbu, a to je okruh okolo Prahy. A tady naprosto zuřivě nesouhlasím s paní Šabatovou, ta je hvězdář, žije ve snách. Nevím, jak si představuje život v Praze. Asi budeme jezdit na velbloudech,“ rozjel se Petr Macinka, ale moderátor panelové debaty jeho povídání uťal a vyzval debatující, aby mluvili k věci a stručně.
Šabatová by chtěla žít jako ve Vídni nebo v Paříži
„Tak já vám řeknu, jak si představujeme život v Praze. Podobně jako ve Vídni, podobně jako v Berlíně, podobně jako v Paříži, podobně jako v Kodani, kde je mnohem a mnohem méně aut, přestože to jsou města s vyšší životní úrovní a v mnoha ohledech se tam žije lépe než v Praze. Vídeň trvale vede žebříčky světových měst, kde se nejlépe žije a je tam polovina aut na tisíc obyvatel ve srovnání s Prahou. Když máme kvalitní veřejnou dopravu, průchozí město, když máme město krátkých vzdáleností, je příjemné se pohybovat po městě a lidé mají menší tendenci používat auta. Pokud by musela auta jezdit třicítkou, alespoň v některých částech, tak by lidé postupně přecházeli na jiný model uvažování a zjistili by, že je to mnohem příjemnější pro život v Praze pro všechny,“ hájila své postoje Anna Šabatová.
„Paní Šabatová tu vyjmenovala města, která mají obchvaty hotové, takové ty prstence. Paříž, pokud vím, má dokonce tři. Tak ono to potom přirozeně dopravu ovlivní, když máte dokončené obchvaty města. Pražský se jmenuje Pražský, ale je to venkovní, který celý platí stát, nikoli Praha. A i ten vnitřní, který se jmenuje Městský, bez státu nepostavíme, stejně jako to neudělali v Brně. Debatu o mýtu můžeme otevřít teprve ve chvíli, kdy budou ukončeny obchvaty. Pak se i následně zklidní doprava v centru, protože pro tu tranzitní a místně tranzitní dopravu se přirozeně nevyplatí jezdit přes centrum, ale bude se jezdit po okruhu. To se nabízí. Proto je debata o mýtu předčasná,“ zdůvodnil Patrik Nacher.
Přechody na magistrále to nekončí, zasadí se stromy
I když jsou obchvaty Prahy zřejmě hudbou daleké budoucnosti, bylo by chybou skládat ruce v klín. „Já chci jenom informovat, že okruhy nebudou stát dřív než v roce 2035, spíše později. Čili nemá žádný smysl do té doby čekat a nic nedělat. My máme náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra, který na magistrále přidělal přechody. K tomu čtyřicet let nebyla politická odvaha. Na magistrále je také třeba odstranit svodidla, zasadit stromy. Všechno to jde udělat, aniž se zmenší kapacita. Ale prostě bude to normální městská třída, po které budou jezdit auta a nebude to dálnice,“ líčil svou vizi Jan Čižinský.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jiří Hroník