Vyděsili se? Nejmocnější síla v EU proti zákazu spalovacích motorů

12.12.2024 9:35 | Zprávy

„Evropský automobilový průmysl se zmítá v chaosu a tisíce pracovních míst jsou ohroženy,“ napsala agentura Reuters. A Evropská lidová strana (EPP), nejsilnější frakce v Evropském parlamentu, vyrazila do boje s Evropskou komisí. Na obranu spalovacích motorů.

Vyděsili se? Nejmocnější síla v EU proti zákazu spalovacích motorů
Foto: Repro YouTube
Popisek: Automobil Renault Clio s litrovým benzinovým motorem

Evropská komise v roce 2023 rozhodla, že od roku 2035 zakáže vyrábět spalovací motory. Už ve chvíli, kdy se o tom jednalo, zaznívalo, že jde o nesmyslný zákaz. A jak jde čas, tábor kritiků tohoto rozhodnutí roste.

Na zrušení zákazu už začala tlačit největší politická síla v Evropském parlamentu Evropská lidová strana (EPP). Dokládá to interní dokument, který získala agentura Reuters.  

„V dokumentu EPP se uvádí, že zákaz prodeje nových automobilů s emisemi CO2, který Evropská unie stanovila na rok 2035, ‚by měl být zvrácen‘, aby se i po tomto datu mohly prodávat automobily se spalovacími motory na biopaliva a další alternativní paliva,“ napsala agentura Reuters.

Důvod je v zásadě jednoduchý. Elektroauta nejdou na dračku. A nejen elektromobily. Krize v německém VW ukazuje, že v problémech jsou i klasické automobily. I jejich prodeje klesají. Volkswagen oznámil plány na uzavření továren v Německu a automobilky se nyní připravují na možnou vlnu cel v souvislosti s nastupujícím americkým prezidentem Donaldem Trumpem.

„Evropský automobilový průmysl se zmítá v chaosu a tisíce pracovních míst jsou ohroženy, protože se potýká se slabou poptávkou, čínskou konkurencí a nižšími prodeji elektromobilů, než se očekávalo,“ napsala agentura Reuters.

Server EU Observer zašel v popisu situace ještě dál a hned do titulku svého článku uvedl, že „plán EU zakázat po roce 2035 spalovací motory je v rozporu s platným právem EU“.

EPP tlačí i na odložení zpřísněných emisních limitů až od roku 2027. Pokud by k jejich odložení nedošlo, automobilkám by hrozily velké pokuty za jejich nedodržení.

Reuters poukázala také na slova prezidenta Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) Luci de Meoa, který stojí v čele Renaultu. Ten v úterý uvedl, že současná politika EU znamená, že průmyslu potenciálně hrozí pokuty ve výši 15 miliard eur, což by značně omezilo jejich prostor k investicím do dalšího rozvoje.

„Ti, kdo stanovili pravidla, nezajistili potřebné tržní podmínky, infrastrukturu pro nabíjení, stabilní pobídkové systémy, ceny energie atd. atd.,“ upozorňoval.

„Už teď je stanoveno, že výrobci aut budou platit 95 eur (cca 2400 Kč) za každý jeden gram, který překročí emisní cíle nastavené EK. Vzhledem k tomu, že pokuty se počítají na každé jedno prodané auto, může jít i o vyšší desítky nebo nižší stovky milionů eur,“ doplnil k tématu český server Auto-mania.

Jenže šéf EU pro klima Wopke Hoekstra v září uvedl, že klimatická pravidla zajišťují předvídatelné investiční prostředí a mnoho společností informovalo EU, že jsou na dobré cestě k dosažení cílů.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Miloš Polák

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

NEODVOLÁM! NECHCEME TU „CHIRURGY“ Z DOVOZU!

Proč máte slovo chirurgy v uvozovkách? Co tím sloganem vlastně chcete říci? A ještě by mě zajímalo, nic osobního, ale proč, když tento slogan používáte všichni členové, tak policie chce stíhat jen Okamuru? Vím, že je předsedou, ale co.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

Ani se nedivím , že auta nejdou na odbyt a to i se spalovákem., Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré DiskuseMiloš Černík 1 , 12.12.2024 11:11:31
Žádné auto v poslední době neoslovuje, bachraté neforemné SUV, jedno jako druhé, přecpané zbytečnou elektronikou a tedy i náležitě cenově namaštěné. Automobilový trend nevykazuje nic než trvalou krizi. Dobře jim tak měli ty bruselské nesmysly potlačit hned v zárodku, sílu na to měli. S Bruselem vrcholoví manažeři automobilek kolaborovali chtěli větší zisky , dotace a teď se bojí úpadku. Jo kdo chce moc nemá nic. Stejné to bylo s Čínou, chtěli vydělávat na levné pracovní síle a teď se bojí čínské konkurence. Mohli se dávno poučit jak Asiati fungují, třeba na Japonsku či na Jižní Korey , momentální prachy zvítězily nad budoucností.

|  9 |  0

Další články z rubriky

Tři dodatečná vyšetřování. Eurokomise ještě přitvrdila proti Muskovi

21:19 Tři dodatečná vyšetřování. Eurokomise ještě přitvrdila proti Muskovi

Evropská unie opět přitvrdila ve svém vyšetřování sociální sítě X Elona Muska a žádá po ní vydání in…