Vyděsili se? Nejmocnější síla v EU proti zákazu spalovacích motorů

12.12.2024 9:35 | Zprávy

„Evropský automobilový průmysl se zmítá v chaosu a tisíce pracovních míst jsou ohroženy,“ napsala agentura Reuters. A Evropská lidová strana (EPP), nejsilnější frakce v Evropském parlamentu, vyrazila do boje s Evropskou komisí. Na obranu spalovacích motorů.

Vyděsili se? Nejmocnější síla v EU proti zákazu spalovacích motorů
Foto: Repro YouTube
Popisek: Automobil Renault Clio s litrovým benzinovým motorem

Evropská komise v roce 2023 rozhodla, že od roku 2035 zakáže vyrábět spalovací motory. Už ve chvíli, kdy se o tom jednalo, zaznívalo, že jde o nesmyslný zákaz. A jak jde čas, tábor kritiků tohoto rozhodnutí roste.

Na zrušení zákazu už začala tlačit největší politická síla v Evropském parlamentu Evropská lidová strana (EPP). Dokládá to interní dokument, který získala agentura Reuters.  

Anketa

Jak hodnotíte opatření, která v době nejhoršího covidu přijímala vláda České republiky?

hlasovalo: 13747 lidí
„V dokumentu EPP se uvádí, že zákaz prodeje nových automobilů s emisemi CO2, který Evropská unie stanovila na rok 2035, ‚by měl být zvrácen‘, aby se i po tomto datu mohly prodávat automobily se spalovacími motory na biopaliva a další alternativní paliva,“ napsala agentura Reuters.

Důvod je v zásadě jednoduchý. Elektroauta nejdou na dračku. A nejen elektromobily. Krize v německém VW ukazuje, že v problémech jsou i klasické automobily. I jejich prodeje klesají. Volkswagen oznámil plány na uzavření továren v Německu a automobilky se nyní připravují na možnou vlnu cel v souvislosti s nastupujícím americkým prezidentem Donaldem Trumpem.

„Evropský automobilový průmysl se zmítá v chaosu a tisíce pracovních míst jsou ohroženy, protože se potýká se slabou poptávkou, čínskou konkurencí a nižšími prodeji elektromobilů, než se očekávalo,“ napsala agentura Reuters.

Server EU Observer zašel v popisu situace ještě dál a hned do titulku svého článku uvedl, že „plán EU zakázat po roce 2035 spalovací motory je v rozporu s platným právem EU“.

EPP tlačí i na odložení zpřísněných emisních limitů až od roku 2027. Pokud by k jejich odložení nedošlo, automobilkám by hrozily velké pokuty za jejich nedodržení.

Reuters poukázala také na slova prezidenta Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) Luci de Meoa, který stojí v čele Renaultu. Ten v úterý uvedl, že současná politika EU znamená, že průmyslu potenciálně hrozí pokuty ve výši 15 miliard eur, což by značně omezilo jejich prostor k investicím do dalšího rozvoje.

„Ti, kdo stanovili pravidla, nezajistili potřebné tržní podmínky, infrastrukturu pro nabíjení, stabilní pobídkové systémy, ceny energie atd. atd.,“ upozorňoval.

„Už teď je stanoveno, že výrobci aut budou platit 95 eur (cca 2400 Kč) za každý jeden gram, který překročí emisní cíle nastavené EK. Vzhledem k tomu, že pokuty se počítají na každé jedno prodané auto, může jít i o vyšší desítky nebo nižší stovky milionů eur,“ doplnil k tématu český server Auto-mania.

Jenže šéf EU pro klima Wopke Hoekstra v září uvedl, že klimatická pravidla zajišťují předvídatelné investiční prostředí a mnoho společností informovalo EU, že jsou na dobré cestě k dosažení cílů.

 

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Miloš Polák

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Ing. Kateřina Konečná byl položen dotaz

STAČILO

Jste teď předsedkyně KSČM nebo STAČILO? A existuje ještě vůbec komunisté? Budete někdy kandidovat pod touto značkou nebo už jen pod značkou STAČILO? A liší se v něčem tyto strany kromě názvu?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Diskuse obsahuje 19 příspěvků Vstoupit do diskuse Tisknout

Další články z rubriky

Na demisi vlády. Foltýnovy prsty v ČT obletěly Česko

13:43 Na demisi vlády. Foltýnovy prsty v ČT obletěly Česko

Na demisi vlády. Na vyhazov moderátorky. Takové výroky zaznívají po zjištění, že zaměstnankyní vládn…