Evropská komise v roce 2023 rozhodla, že od roku 2035 zakáže vyrábět spalovací motory. Už ve chvíli, kdy se o tom jednalo, zaznívalo, že jde o nesmyslný zákaz. A jak jde čas, tábor kritiků tohoto rozhodnutí roste.
Na zrušení zákazu už začala tlačit největší politická síla v Evropském parlamentu Evropská lidová strana (EPP). Dokládá to interní dokument, který získala agentura Reuters.
Jak hodnotíte opatření, která v době nejhoršího covidu přijímala vláda České republiky?Anketa
Důvod je v zásadě jednoduchý. Elektroauta nejdou na dračku. A nejen elektromobily. Krize v německém VW ukazuje, že v problémech jsou i klasické automobily. I jejich prodeje klesají. Volkswagen oznámil plány na uzavření továren v Německu a automobilky se nyní připravují na možnou vlnu cel v souvislosti s nastupujícím americkým prezidentem Donaldem Trumpem.
„Evropský automobilový průmysl se zmítá v chaosu a tisíce pracovních míst jsou ohroženy, protože se potýká se slabou poptávkou, čínskou konkurencí a nižšími prodeji elektromobilů, než se očekávalo,“ napsala agentura Reuters.
Server EU Observer zašel v popisu situace ještě dál a hned do titulku svého článku uvedl, že „plán EU zakázat po roce 2035 spalovací motory je v rozporu s platným právem EU“.
EPP tlačí i na odložení zpřísněných emisních limitů až od roku 2027. Pokud by k jejich odložení nedošlo, automobilkám by hrozily velké pokuty za jejich nedodržení.
Reuters poukázala také na slova prezidenta Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) Luci de Meoa, který stojí v čele Renaultu. Ten v úterý uvedl, že současná politika EU znamená, že průmyslu potenciálně hrozí pokuty ve výši 15 miliard eur, což by značně omezilo jejich prostor k investicím do dalšího rozvoje.
„Ti, kdo stanovili pravidla, nezajistili potřebné tržní podmínky, infrastrukturu pro nabíjení, stabilní pobídkové systémy, ceny energie atd. atd.,“ upozorňoval.
„Už teď je stanoveno, že výrobci aut budou platit 95 eur (cca 2400 Kč) za každý jeden gram, který překročí emisní cíle nastavené EK. Vzhledem k tomu, že pokuty se počítají na každé jedno prodané auto, může jít i o vyšší desítky nebo nižší stovky milionů eur,“ doplnil k tématu český server Auto-mania.
Jenže šéf EU pro klima Wopke Hoekstra v září uvedl, že klimatická pravidla zajišťují předvídatelné investiční prostředí a mnoho společností informovalo EU, že jsou na dobré cestě k dosažení cílů.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Miloš Polák
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.