Před jízdou ještě položili květiny u Masarykova pomínku v Hodoníně. První československý prezident byl zdejším rodákem. Pomník byl rozebrán za nacistické okupace, po únoru 1948 i po sovětské okupaci v roce 1968, připomíná ČTK.
Pro jízdu prezidentů byl sestavený speciální vlak, který táhla lokomotiva zvaná zelený anton. Šlo o první rychlíkovou lokomotivu československé výroby s označením 486.0. Škodovy závody vyrobily ve 30. letech minulého století devět kusů. Za lokomotivou byl mimo jiné zařazen pro prezidenty salonní vůz z roku 1930, který vyrobila Ringhofferova továrna v Praze k 80. narozeninám Masaryka. Dále jel také vůz vyrobený v 60. letech, kterým později jezdíval Gustáv Husák. Vlak doplňovala i postrková motorová lokomotiva zvaná bardotka.
V Topoľčiankách oba prezidenti navštíví zámek, kam jezdíval Masaryk na letní pobyty, setkával se s významnými osobnostmi a také zde vznikly Hovory s T. G. M., které sepisoval Karel Čapek. „Nikdy jsem na tomto zámku nebyl a velice se na něj těším," řekl ve vlaku novinářům Zeman. Oba prezidenti si pochvalovali nevšední cestu vlakem a připomněli světlé i temné momenty společné historie. „Velmi mě dnešní cesta těší, i když v naší době už zůstanou cesty vlakem jen výjimečnou příležitostí," řekl Kiska.
(Foto: Facebook Jiří Ovčáček)
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp